Btw-vrijstelling kleine onderneming

25/02/22 Een ondernemer kan zich niet zomaar beroepen op de toepassing van de btw-vrijstelling voor kleine ondernemingen. Er moet daarvoor uitdrukkelijk worden gekozen, voorafgaandelijk aan de opstart van de activiteiten.

Heeft een kleine onderneming (< 25.000 € omzet/jaar) niet voorafgaandelijk geopteerd voor de btw-vrijstellingsregeling, dan gelden de normale regels en moet er btw worden betaald op de omzet, zelfs indien deze het drempelbedrag niet heeft overschreden. Heeft een onderneming niet expliciet geopteerd voor de vrijstelling, kan ze deze achteraf niet meer inroepen.

Een onderneming kan na opstart nog wel opteren voor deze vrijstelling indien de omzetdrempel in het vorig kalenderjaar niet werd overschreden. Ze dient haar keuze te laten weten aan het btw-kantoor (via myminfin) voor 01 juni van het daaropvolgende jaar. De vrijstelling zal dan gelden voor de handelingen vanaf 01 juli. Wil je reeds vanaf 01 januari genieten van de vrijstelling moet je voor 15 december een aanvraag indienen van het lopende jaar, op basis van de geraamde omzet. Dus ook in deze gevallen kan de vrijstelling niet retroactief worden toegepast.

Belangrijkste kenmerken van de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen :

Het grootste voordeel van btw-vrijstellingsregeling is dat er geen btw aangerekend moet worden op de omzet en er geen periodieke btw aangiften moeten worden ingediend. Daartegenover staat dat de onderneming geen btw kan aftrekken die werd betaald aan leveranciers. De regeling is bijgevolg vooral interessant wanneer het cliënteel geen recht heeft op btw aftrek (bv. particulieren) en/of de btw op de aankopen beperkt is.

In principe komt elke onderneming in aanmerking voor deze regeling. Expliciet uitgesloten zijn bepaalde sectoren (aannemers, btw eenheden, horeca, landbouwers,…) of verrichtingen (verkoop nieuwbouw, levering tabaksproducten,…).

Een kleine onderneming is voor deze regeling een onderneming met minder dan 25.000 €/omzet per kalenderjaar. Bij een starter moet de omzet geraamd worden, bij een eerste onvolledig jaar moet de drempel overeenkomstig beperkt worden. Heb je een vrijstelling maar overschrijd je tijdens het jaar de drempel moet dit gemeld worden aan het btw controlekantoor en moet je dadelijk starten met het aanrekenen van btw.

De vrijgestelde onderneming moet nog steeds facturen afleveren, maar moet volgende melding aanbrengen “bijzondere vrijstellingsregeling kleine ondernemingen” en kan natuurlijk geen btw aanrekenen. Ook het indienen van een jaarlijkse klantenlisting is in sommige gevallen nog steeds verplicht (nihil listings moeten niet langer ingediend worden).

Ter volledigheid, deze vrijstellingsregeling is facultatief, niet verplicht. Twijfel je wat te doen, overleg met je accountant.

Meer tips & tricks ?

Lees meer

Als erkend accountantskantoor begeleidt Alteor de start van uw onderneming en zorgen we voor de verdere begeleiding bij de groei van uw activiteiten. 

Kwaliteit en professionaliteit krijgen een centrale plaats binnen onze dienstverlening. 

Op deze Actua pagina houden we je op de hoogte van fiscale topics, interessante weetjes, en nog veel meer.

Welkom bij Alteor !


Andere actua berichten

Vanaf juli is het aanbieden van een elektronisch betaalmiddel verplicht

30/06/22 Vanaf 01 juli 2022 moeten alle ondernemingen hun particuliere klanten ten minste één elektronisch betaalmiddel aanbieden.

Lees meer

Het UBO-register invullen

20/06/22 Als zaakvoerder of bestuurder in een vennootschap ben je verplicht online het UBO-register (register van uiteindelijke begunstigden) van deze vennootschap in te vullen en up-to-date te houden.  Hierbij uitleg over de praktische kant van dit verhaal.

Lees meer

Pensioen van zelfstandigen verhoogd

03/06/22 Het pensioen van zelfstandigen ligt een stuk lager dan dat van werknemers en ambtenaren.  De regering probeert via een pensioenhervorming deze kloof te dichten.

Lees meer