Coronacrisis : uitbreiding hinderpremie

27/03/20 - update artikel - Net als bij hinder wegens openbare werken is er een premie voor handelaars, horeca, zelfstandigen en dienstverleners die nav het coronavirus door een verplichte sluiting getroffen worden.

Om ondernemingen zoveel als mogelijk bij te staan, te ondersteunen en te voorkomen dat ze in zware financiële problemen komen, neemt de Vlaamse Regering extra maatregelen voor ondernemingen met een fysieke inrichting in Vlaanderen.  Zo wordt de klassieke hinderpremie uitgebreid naar alle ondernemingen en winkels die moeten sluiten omwille van beslissingen van de nationale veiligheidsraad nav de coronacrisis (zie de volledige lijst van bedrijven die moeten sluiten : link).

De aanvragen voor deze corona hinderpremie moeten worden ingediend binnen de maand na het aflopen van de verplichte sluiting bij Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO), je hebt dus nog tijd tot 19 mei 2020 om deze aanvraag in te dienen.  De link van het aanvraagformulier is vanaf heden beschikbaar : link (klik rechtsboven op "aanvragen").  De eerste uren was de link alvast overbelast.  Allicht wacht je best nog enkele dagen alvorens je dossier in te dienen.

Voorwaarden voor het verkrijgen van de premie :

  • Alle ondernemers (eenmanszaken en vennootschappen) ingeschreven in de Kbo die getroffen zijn door een volledige sluiting van hun locatie bekomen een eenmalige premie van 4.000 euro en, als ze na 21 dagen hun zaak nog moeten gesloten houden, een bijkomende vergoeding van 160 euro per dag.  Dus ondernemingen die vanaf 06 april nog steeds alle dagen gedwongen moeten sluiten krijgen, voor elke bijkomende sluitingsdag, een bijkomende premie van 160 euro per verplichte sluitingsdag.
  • De premie van 2.000 euro die zou worden toegekend aan winkels die enkel in het weekend moeten sluiten is intussen terug ingetrokken.  Al snel werd immers beslist dat deze winkels ook in de week moesten sluiten.
  • Zaken die minstens 1 voltijds en volwaardig inkomen hebben (dus een werknemer van 1 Voltijdse Tewerkstelling of een zelfstandige in hoofdberoep), komen in aanmerking voor de premie.
  • De premie wordt toegekend per vestiging voor zover in de bijkomende vestigingen minstens één voltijds personeelslid tewerkgesteld is. Het aantal premies wordt beperkt tot maximaal vijf per onderneming.
    De premie wordt dus toegekend aan de onderneming en wordt verhoogd met een extra premie voor elke bijkomende exploitatiezetel voor zover er daar minstens één voltijds personeelslid, ingeschreven bij de Rijksdienst voor de Sociale Zekerheid, tewerkgesteld is.
  • In de horecasector is het verplicht sluiten van de eetruimte voldoende om van de volledige premie te kunnen genieten, ook als zij nog afhaaldiensten organiseren.
  • Zelfstandigen in bijberoep hebben recht op de premie als zij door de hoogte van hun inkomen dezelfde sociale bijdragen moeten betalen als een zelfstandige in hoofdberoep.
  • De premie wordt enkel toegekend aan zaken die verplicht geheel of gedeeltelijk moeten sluiten door de federale maatregelen.  Bij vrijwillige sluiting (omdat je bv. de social distance regel niet kan toepassen) wordt de premie dus niet toegekend.
  • Het verder promoten van je webshop heeft geen invloed op de toekenning van de premie, wanneer er een fysieke locatie aanwezig is.
  • De premie is vrijgesteld van belastingen.

Wat moet je bij de hand hebben voor je online aanvraag  :

  • Je e-ID én je e-ID pincode, of bv. een itsme app of token.
  • Een actief Belgisch rekeningnummer van je onderneming waarop de premie kan betaald worden (in IBAN-formaat).
  • Vink de openingsdagen aan, zoals van toepassing voor ingang van de coronavirusmaatregelen.
  • Hoofd- of bijberoep.
  • In geval van bijberoep: betaal je sociale bijdragen zoals een hoofdberoep? Enkel bijberoepers die de minimumbijdragen van een hoofdberoeper betalen, komen in aanmerking.
  • Het website-adres (url) van je onderneming als je er eentje hebt.
  • Heb je meerdere vestigingen? Selecteer zeker de juiste vestiging waarvoor je de premie aanvraagt.

Ondervind je problemen met de online toepassing kan je je aanvraag ook via mail indienen bij corona@vlaio.be : in je mail vermeld je volgende gegevens :

  • je ondernemingsnummer.
  • een korte beschrijving van de activiteit (die moet sluiten).
  • facultatief: de website-url.
  • indien het een eenmanszaak betreft : bevestiging dat die in hoofdberoep wordt uitgeoefend, of in bijberoep met betaling van de sociale bijdrage zoals in hoofdberoep.
  • de normale openingsdagen en -uren van de zaak.
  • het (IBAN) rekeningnummer van de onderneming.
  • je contactgegeven.

Opgelet, bovenstaand artikel gaat over de Vlaamse premie, voor Brussel en Wallonië gelden er andere regels.

Tip : heb je nog extra vragen over de mogelijkheden van compensatie en wat te doen  ?  Gelieve steeds uw eigen accountantskantoor te contacteren aub.  Zij zijn immers het best geplaatst om advies te geven over uw onderneming.

Nog slimmer worden ?

Lees meer

Als erkend accountantskantoor begeleidt Alteor de start van uw onderneming en zorgen we voor de verdere begeleiding bij de groei van uw activiteiten. 

Kwaliteit en professionaliteit krijgen een centrale plaats binnen onze dienstverlening. 

Op deze Actua pagina houden we je op de hoogte van fiscale topics, interessante weetjes, en nog veel meer.

Welkom bij Alteor !


Andere actua berichten

Uitstel voor het indienen van je aangifte personenbelasting door je accountant

15/10/21 Was je aangifte personenbelasting nog niet ingediend, dan krijgt je accountant hiervoor, naar aanleiding van de hoge werkdruk en samenvallende deadlines, extra uitstel.

Lees meer

Het einde van auteursrechten?

23/09/21 Steeds meer ondernemers passen het systeem van auteursrechten toe. Minister van Financiën Vincent Van Peteghem wil eventueel misbruik aanpakken.

Lees meer

Hoe wordt het crisis-overbruggingsrecht belast?

10/09/21 De federale en de Vlaamse regering troffen tijdens de Coronapandemie verschillende maatregelen om het bedrijfsleven te ondersteunen. Eén daarvan was het Covid-19 crisis-overbruggingsrecht.

Lees meer