De autofiscaliteit vanaf 2020

21/02/2019 Vanaf 2020 wijzigt de aftrekbaarheid van personenwagens. De nieuwe regels zijn zowel in de vennootschapsbelasting als personenbelasting van toepassing.

Vanaf 1 januari 2020 geldt een nieuwe wetgeving m.b.t. de aftrekbaarheid van de autokosten. Daar waar tot op heden de aftrekbaarheid van auto’s werd bepaald volgens een overzichtstabel, zal deze in de toekomst het gevolg zijn van de uitkomst van volgende formule : 120% - (0,5 x coëfficiënt x aantal gram CO2 uitstoot/km). De te gebruiken coëfficiënt bedraagt 1,00 voor dieselmotoren (ook indien hybride), 0,90 voor voertuigen op aardgas met een belastbaar vermogen van minder dan 12PK en 0,95 voor alle andere voertuigen (benzine, LPG, elektrisch,…). Het percentage van aftrekbaarheid maar niet lager zijn dan 50% of hoger dan 100%. De 120% aftrek voor elektrische voertuigen wordt dus volledig afgeschaft. Wagens met een CO2 uitstoot van 200 gram of meer zullen slechts voor 40% aftrekbaar zijn.

De nieuwe berekeningswijze is van toepassing op alle voertuigen die je als kost aftrekt. Ook op de wagens welke je reeds voor 2020 aankocht, of op tweedehands wagens. De uitzondering zijn de auto's in een eenmanszaak welke reeds voor 01 januari 2018 werden aangekocht, deze blijven voor minstens 75 aftrekbaar (of meer indien de nieuwe berekeningsformule een hogere aftrek toelaat). Wagens aangekocht in een eenmanszaak vanaf 01 januari 2018 volgen de nieuwe formule.

Opgelet, de brandstofkosten (ook elektrisch), welke tot op heden steeds voor 75% aftrekbaar waren, zullen in de toekomst hetzelfde regime volgen als de andere kosten van de betreffende wagen. Enkel de kosten van financiering blijven voor 100% aftrekbaar.

De “valse hybrides” vallen vanaf 2020 in een afzonderlijk regime. Dit zijn wagens die gedeeltelijk op brandstof en gedeeltelijk op een oplaadbare batterij rijden, maar waarvan de capaciteit van de batterij slechts een beperkt gebruik toelaat. Bij deze auto’s wordt de CO2 uitstoot (welke je moet gebruiken in de formule om de aftrekbaarheid te bepalen, maar ook om het voordeel alle aard te berekenen) afhankelijk gesteld van de energiecapaciteit van de batterij in verhouding met het gewicht van de wagen en van de meegedeelde CO2 uitstoot van het voertuig. Is de energiecapaciteit lager dan 0,5kWh per 100 kg wagengewicht of een uitstoot van meer dan 50 gram CO2/km, dan is de in aanmerking te nemen CO2 uitstoot gelijk aan die van een overeenstemmend voertuig in de niet-hybride versie. Is er geen overeenstemmende versie beschikbaar dan wordt de te gebruiken CO2 uitstoot berekend door de uitstoot van de hybride versie te vermenigvuldigen met 2,5. Is de energiecapaciteit hoger dan 0,5kWh/100kg wagengewicht en een uitstoot van minder dan 50 gram CO2/km, dan is de in aanmerking te nemen CO2 uitstoot deze van de hybride versie. Bij de “valse hybrides” welke werden aangekocht voor 01 januari 2018 blijft de originele CO2 uitstoot van toepassing. Zij worden dus niet gesanctioneerd.

Waarom is die “aftrekbaarheid” zo belangrijk, de kosten worden toch ingebracht ? Correct, maar over het niet aftrekbaar gedeelte wordt in de fiscale aangifte alsnog belasting berekend. Het niet aftrekbaar gedeelte vormt een zogenaamde “verworpen” uitgave. Op die manier heeft de aftrekbaarheid van het voertuig een directe impact op de belastingdruk van je bedrijf. En in de meeste gevallen zal de nieuwe berekeningswijze een verdere beperking van deze aftrek tot gevolg hebben.

Vragen mbt de fiscaliteit van uw wagenpark ? Contacteer uw Alteor dossierbeheerder.

 

 

Deel dit bericht op:


Andere actua berichten

Dubbele beperking bij uitkering dividenden in het nieuwe wetboek

19/06/19 Door de afschaffing van de term kapitaal komen er (ter bescherming van de schuldeisers) nieuwe regels mbt het uitkeren van dividenden. Een winstuitkering kan nog enkel als de solvabiliteit en liquiditeitspositie van de vennootschap dat toelaten. Je kan dus nog maar enkel een dividend uitkeren wanneer het eigen vermogen hierdoor niet negatief komt en alle opeisbare schulden van de komende twaalf maanden kunnen worden betaald.

Lees meer

De zorgvolmacht : voor als het morgen niet meer lukt

11/06/19 Vijf jaar geleden trad de nieuwe wet op het bewind in werking. Door die wet hebben wij nu de mogelijkheid om zelf een vertrouwenspersoon (bijv. onze partner) volmacht geven om ons vermogen te beheren wanneer wij dat zelf niet meer kunnen door ouderdom, dementie of een ongeval. Sinds 1 maart ll. kunnen ook bepaalde zorgaspecten geregeld worden via een (voor)zorgvolmacht.

Lees meer

Aandachtspunten bij een bankgift

05/06/19 De bankgift is nog steeds een zeer geliefde techniek voor de overdracht van geld bij wijze van schenking. Dit is niet zo verwonderlijk aangezien de bankgift een geldige schenking geeft zonder (al te veel) formalisme en zonder schenkbelasting, indien deze volgens de regels van het spel wordt uitgevoerd. Toch zijn er enkele spelregels die roet in het eten dreigen te gooien, indien ze niet correct worden nageleefd. Vandaar enkele tips die u beter in het achterhoofd kan houden wanneer u een bankgift overweegt.

Lees meer