De autofiscaliteit vanaf 2020

21/02/19 Vanaf 2020 wijzigt de aftrekbaarheid van personenwagens. De nieuwe regels zijn zowel in de vennootschapsbelasting als personenbelasting van toepassing.

Vanaf 1 januari 2020 geldt een nieuwe wetgeving m.b.t. de aftrekbaarheid van de autokosten. Daar waar tot op heden de aftrekbaarheid van auto’s werd bepaald volgens een overzichtstabel, zal deze in de toekomst het gevolg zijn van de uitkomst van volgende formule : 120% - (0,5 x coëfficiënt x aantal gram CO2 uitstoot/km). De te gebruiken coëfficiënt bedraagt 1,00 voor dieselmotoren (ook indien hybride), 0,90 voor voertuigen op aardgas met een belastbaar vermogen van minder dan 12PK en 0,95 voor alle andere voertuigen (benzine, LPG, elektrisch,…). Het percentage van aftrekbaarheid maar niet lager zijn dan 50% of hoger dan 100%. De 120% aftrek voor elektrische voertuigen wordt dus volledig afgeschaft. Wagens met een CO2 uitstoot van 200 gram of meer zullen slechts voor 40% aftrekbaar zijn.

De nieuwe berekeningswijze is van toepassing op alle voertuigen die je als kost aftrekt. Ook op de wagens welke je reeds voor 2020 aankocht, of op tweedehands wagens. De uitzondering zijn de auto's in een eenmanszaak welke reeds voor 01 januari 2018 werden aangekocht, deze blijven voor minstens 75 aftrekbaar (of meer indien de nieuwe berekeningsformule een hogere aftrek toelaat).  Wagens aangekocht in een eenmanszaak vanaf 01 januari 2018 volgen de nieuwe formule.

Opgelet, de brandstofkosten (ook elektrisch), welke tot op heden steeds voor 75% aftrekbaar waren, zullen in de toekomst hetzelfde regime volgen als de andere kosten van de betreffende wagen. Enkel de kosten van financiering blijven voor 100% aftrekbaar.

De “valse hybrides” vallen vanaf 2020 in een afzonderlijk regime. Dit zijn wagens die gedeeltelijk op brandstof en gedeeltelijk op een oplaadbare batterij rijden, maar waarvan de capaciteit van de batterij slechts een beperkt gebruik toelaat. Bij deze auto’s wordt de CO2 uitstoot (welke je moet gebruiken in de formule om de aftrekbaarheid te bepalen, maar ook om het voordeel alle aard te berekenen) afhankelijk gesteld van de energiecapaciteit van de batterij in verhouding met het gewicht van de wagen en van de meegedeelde CO2 uitstoot van het voertuig. Is de energiecapaciteit lager dan 0,5kWh per 100 kg wagengewicht of een uitstoot van meer dan 50 gram CO2/km, dan is de in aanmerking te nemen CO2 uitstoot gelijk aan die van een overeenstemmend voertuig in de niet-hybride versie. Is er geen overeenstemmende versie beschikbaar dan wordt de te gebruiken CO2 uitstoot berekend door de uitstoot van de hybride versie te vermenigvuldigen met 2,5. Is de energiecapaciteit hoger dan 0,5kWh/100kg wagengewicht en een uitstoot van minder dan 50 gram CO2/km, dan is de in aanmerking te nemen CO2 uitstoot deze van de hybride versie. Bij de “valse hybrides” welke werden aangekocht voor 01 januari 2018 blijft de originele CO2 uitstoot van toepassing. Zij worden dus niet gesanctioneerd.

Waarom is die “aftrekbaarheid” zo belangrijk, de kosten worden toch ingebracht ? Correct, maar over het niet aftrekbaar gedeelte wordt in de fiscale aangifte alsnog belasting berekend. Het niet aftrekbaar gedeelte vormt een zogenaamde “verworpen” uitgave. Op die manier heeft de aftrekbaarheid van het voertuig een directe impact op de belastingdruk van je bedrijf. En in de meeste gevallen zal de nieuwe berekeningswijze een verdere beperking van deze aftrek tot gevolg hebben.

Vragen mbt de fiscaliteit van uw wagenpark ? Contacteer uw Alteor dossierbeheerder.

 

 

Deel dit bericht op:


Andere actua berichten

Liquidatiereserves vanaf 2020 optimaal uit te keren

24/01/20 Heb je in boekjaar 2014 een liquidatiereserve aangelegd, dan kan je deze vanaf dit jaar uitkeren aan het verlaagde tarief van 5% roerende voorheffing. Het is immers sinds boekjaar 2014 (aanslagjaar 2015) mogelijk om liquidatiereserves aan te leggen, wat wil zeggen dat in veel dossiers de wachttijd van 5 jaar is afgelopen.

Lees meer

Vanaf wanneer is een vennootschap “groot”

20/01/20 De grootte van uw vennootschap heeft een invloed op veel wettelijke verplichtingen en fiscale maatregelen. De materie is echter complexer dan dat ze op het eerste zicht lijkt.

Lees meer

Het nieuw wetboek vennootschappen vanaf 2020 ook voor bestaande vennootschappen

07/01/20 Vanaf 01 mei 2019 is het nieuwe wetboek vennootschappen (WVV) van toepassing op alle vennootschappen die sindsdien werden opgericht. Vanaf januari 2020 zijn er echter een hele resem dwingende bepalingen die moeten worden gevolgd door bestaande vennootschappen, ook al hebben die hun statuten nog niet aangepast naar deze nieuwe wetgeving.

Lees meer