De autofiscaliteit vanaf 2020

21/02/2019 Vanaf 2020 wijzigt de aftrekbaarheid van personenwagens. De nieuwe regels zijn zowel in de vennootschapsbelasting als personenbelasting van toepassing.

Vanaf 1 januari 2020 geldt een nieuwe wetgeving m.b.t. de aftrekbaarheid van de autokosten. Daar waar tot op heden de aftrekbaarheid van auto’s werd bepaald volgens een overzichtstabel, zal deze in de toekomst het gevolg zijn van de uitkomst van volgende formule : 120% - (0,5 x coëfficiënt x aantal gram CO2 uitstoot/km). De te gebruiken coëfficiënt bedraagt 1,00 voor dieselmotoren (ook indien hybride), 0,90 voor voertuigen op aardgas met een belastbaar vermogen van minder dan 12PK en 0,95 voor alle andere voertuigen (benzine, LPG, elektrisch,…). Het percentage van aftrekbaarheid maar niet lager zijn dan 50% of hoger dan 100%. De 120% aftrek voor elektrische voertuigen wordt dus volledig afgeschaft. Wagens met een CO2 uitstoot van 200 gram of meer zullen slechts voor 40% aftrekbaar zijn.

De nieuwe berekeningswijze is van toepassing op alle voertuigen die je als kost aftrekt. Ook op de wagens welke je reeds voor 2020 aankocht, of op tweedehands wagens. De uitzondering zijn de auto's in een eenmanszaak welke reeds voor 01 januari 2018 werden aangekocht, deze blijven voor minstens 75 aftrekbaar (of meer indien de nieuwe berekeningsformule een hogere aftrek toelaat). Wagens aangekocht in een eenmanszaak vanaf 01 januari 2018 volgen de nieuwe formule.

Opgelet, de brandstofkosten (ook elektrisch), welke tot op heden steeds voor 75% aftrekbaar waren, zullen in de toekomst hetzelfde regime volgen als de andere kosten van de betreffende wagen. Enkel de kosten van financiering blijven voor 100% aftrekbaar.

De “valse hybrides” vallen vanaf 2020 in een afzonderlijk regime. Dit zijn wagens die gedeeltelijk op brandstof en gedeeltelijk op een oplaadbare batterij rijden, maar waarvan de capaciteit van de batterij slechts een beperkt gebruik toelaat. Bij deze auto’s wordt de CO2 uitstoot (welke je moet gebruiken in de formule om de aftrekbaarheid te bepalen, maar ook om het voordeel alle aard te berekenen) afhankelijk gesteld van de energiecapaciteit van de batterij in verhouding met het gewicht van de wagen en van de meegedeelde CO2 uitstoot van het voertuig. Is de energiecapaciteit lager dan 0,5kWh per 100 kg wagengewicht of een uitstoot van meer dan 50 gram CO2/km, dan is de in aanmerking te nemen CO2 uitstoot gelijk aan die van een overeenstemmend voertuig in de niet-hybride versie. Is er geen overeenstemmende versie beschikbaar dan wordt de te gebruiken CO2 uitstoot berekend door de uitstoot van de hybride versie te vermenigvuldigen met 2,5. Is de energiecapaciteit hoger dan 0,5kWh/100kg wagengewicht en een uitstoot van minder dan 50 gram CO2/km, dan is de in aanmerking te nemen CO2 uitstoot deze van de hybride versie. Bij de “valse hybrides” welke werden aangekocht voor 01 januari 2018 blijft de originele CO2 uitstoot van toepassing. Zij worden dus niet gesanctioneerd.

Waarom is die “aftrekbaarheid” zo belangrijk, de kosten worden toch ingebracht ? Correct, maar over het niet aftrekbaar gedeelte wordt in de fiscale aangifte alsnog belasting berekend. Het niet aftrekbaar gedeelte vormt een zogenaamde “verworpen” uitgave. Op die manier heeft de aftrekbaarheid van het voertuig een directe impact op de belastingdruk van je bedrijf. En in de meeste gevallen zal de nieuwe berekeningswijze een verdere beperking van deze aftrek tot gevolg hebben.

Vragen mbt de fiscaliteit van uw wagenpark ? Contacteer uw Alteor dossierbeheerder.

 

 

Deel dit bericht op:


Andere actua berichten

De bv in het nieuwe vennootschapsrecht

15/04/19 De vertrouwde vennootschapsvorm bvba wordt in het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV), van toepassing vanaf 01 mei 2019, een bv (besloten vennootschap). De nieuwe vennootschapsvorm voor kleine en (middel)grote ondernemingen.

Lees meer

Bijkomende heffing bedrijfsleiders afgeschaft

05/04/2019 Neem je een te lage bezoldiging uit je vennootschap, dan verlies je niet alleen het voordeel van het verlaagde tarief vennootschapsbelasting, maar betaal je bovendien binnen de vennootschap een bijkomende heffing van 5,1% op het bedrag dat je te weinig nam aan bezoldiging. Deze bijkomende heffing is nu afgeschaft.

Lees meer

De notionele interestaftrek, anno 2019

28/03/19 De “aftrek voor risicokapitaal” of zogenaamde “notionele interestaftrek” is een maatregel waarmee alle ondernemingen onderworpen aan de vennootschapsbelasting een aftrek van hun belastbaar inkomen kunnen toepassen in de vorm van een fictieve rente die wordt berekend op basis van hun eigen vermogen.

Lees meer