De btw-listing

15/03/19 Jaarlijks moeten btw-plichtige ondernemingen een klantenlisting indienen. Deze lijst bevat de Belgische btw nummers van de klanten aan wie uw onderneming diensten heeft verstrekt of goederen heeft geleverd voor een jaarbedrag van meer dan 250,00 euro.

Deze lijst bevat voor elke klant zijn btw nummer met vermelding van de aangerekende omzet en btw over het voorbije kalenderjaar.

Opgelet, enkel klanten met een Belgisch btw-nummer worden opgenomen. Klanten met een buitenlands btw-nummer, particulieren, bedrijven zonder btw nummer, of klanten aan wie je het voorbije jaar minder dan 250,00 € hebt aangerekend worden niet opgenomen in dit overzicht. Ook handelingen waarover je geen btw hebt aangerekend (verhuur pand, schadevergoedingen,…) worden niet opgenomen.

De btw-listing moet jaarlijks ingediend worden voor 31 maart of, bij stopzetting van uw btw nummer, binnen de drie maanden na het verlies van uw hoedanigheid als btw-belastingplichtige.

In principe moet elke btw-plichtige onderneming jaarlijks deze lijst indienen. Hierop bestaan twee uitzonderingen. Valt uw onderneming onder de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen en is de klantenlisting nihil, omdat uw klanten (terecht) geen Belgische btw-nummer hebben of wel een btw-nummer hebben maar uw jaarlijkse omzet per klant met een Belgische btw-nummer niet meer bedraagt dan 250,00 euro, dan moet u geen (nihil) listing indienen. U moet tevens geen klantenlisting indienen als uw onderneming alleen handelingen heeft verricht die vrijgesteld zijn door art. 44 van het btw-wetboek en die geen recht geven op aftrek van btw.

Val je niet onder deze twee vrijstellingen, doch heb je over vorig jaar geen handelingen verricht die op de klantenlisting moeten worden vermeld (bv. omdat je alleen maar leverde aan particulieren), dan moet er een nihil-listing worden ingediend, of kruis je in de laatste periodieke btw-aangifte van het betrokken kalenderjaar het daartoe voorziene vak aan

Op het niet of laattijdig indien van de klantenlisting staan boetes.

De bedoeling van deze listing : de fiscus controleert hiermee de diensten- en goederenstromen en wil met deze gegevens niet aangegeven transacties opsporen.  Enerzijds kan bij een belastingcontrole de controleur dadelijk nakijken voor welke bedragen je bij leveranciers hebt aangekocht. Komen deze niet overeen met de facturen in jouw boekhouding, zal je moeten verantwoorden hoe dit komt. De fiscus gaat er dan immers al snel vanuit dat deze niet aangegeven aankopen ook niet aangegeven omzet vertegenwoordigen.  Anderzijds kan ze met deze gegevens ook nakijken of jouw bedrijf wel al zijn verstuurde verkoopfacturen heeft aangegeven.

Meer tips & tricks ?  Lees meer

 

Deel dit bericht op:


Andere actua berichten

Investeringen bij voorkeur nog in 2019 uit te voeren

05/09/19 Heb je investeringsplannen, dan kunnen deze best nog in 2019 worden uitgevoerd. Enkele maatregelen maken investeringen vanaf 2020 immers fiscaal iets minder voordelig.

Lees meer

Verwerk je beroepskosten in het juiste (boek)jaar

20/08/19 Uw accountant blijft er vaak op aandringen om die ontbrekende aankoopfacturen zo snel mogelijk te krijgen. En dat heeft zo zijn redenen.

Lees meer

Aftrekbaarheid receptiekosten bij een publicitair event

02/08/19 Volgens de letter van de wet zijn beroepsmatig gedane receptiekosten slechts voor 50% aftrekbaar. Er bestaat sinds lange tijd discussie over de vraag of die aftrekbeperking ook geldt als de receptiekosten worden gemaakt in het kader van een publicitair evenement. Behouden deze kosten de aard van receptiekosten, ook als ze een publicitair doel hebben? Of vallen ze onder een 100% fiscale aftrekbaarheid vanwege het publicitair karakter?

Lees meer