De btw-listing

15/03/19 Jaarlijks moeten btw-plichtige ondernemingen een klantenlisting indienen. Deze lijst bevat de Belgische btw nummers van de klanten aan wie uw onderneming diensten heeft verstrekt of goederen heeft geleverd voor een jaarbedrag van meer dan 250,00 euro.

Deze lijst bevat voor elke klant zijn btw nummer met vermelding van de aangerekende omzet en btw over het voorbije kalenderjaar.

Opgelet, enkel klanten met een Belgisch btw-nummer worden opgenomen. Klanten met een buitenlands btw-nummer, particulieren, bedrijven zonder btw nummer, of klanten aan wie je het voorbije jaar minder dan 250,00 € hebt aangerekend worden niet opgenomen in dit overzicht. Ook handelingen waarover je geen btw hebt aangerekend (verhuur pand, schadevergoedingen,…) worden niet opgenomen.

De btw-listing moet jaarlijks ingediend worden voor 31 maart of, bij stopzetting van uw btw nummer, binnen de drie maanden na het verlies van uw hoedanigheid als btw-belastingplichtige.

In principe moet elke btw-plichtige onderneming jaarlijks deze lijst indienen. Hierop bestaan twee uitzonderingen. Valt uw onderneming onder de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen en is de klantenlisting nihil, omdat uw klanten (terecht) geen Belgische btw-nummer hebben of wel een btw-nummer hebben maar uw jaarlijkse omzet per klant met een Belgische btw-nummer niet meer bedraagt dan 250,00 euro, dan moet u geen (nihil) listing indienen. U moet tevens geen klantenlisting indienen als uw onderneming alleen handelingen heeft verricht die vrijgesteld zijn door art. 44 van het btw-wetboek en die geen recht geven op aftrek van btw.

Val je niet onder deze twee vrijstellingen, doch heb je over vorig jaar geen handelingen verricht die op de klantenlisting moeten worden vermeld (bv. omdat je alleen maar leverde aan particulieren), dan moet er een nihil-listing worden ingediend, of kruis je in de laatste periodieke btw-aangifte van het betrokken kalenderjaar het daartoe voorziene vak aan

Op het niet of laattijdig indien van de klantenlisting staan boetes.

De bedoeling van deze listing : de fiscus controleert hiermee de diensten- en goederenstromen en wil met deze gegevens niet aangegeven transacties opsporen.  Enerzijds kan bij een belastingcontrole de controleur dadelijk nakijken voor welke bedragen je bij leveranciers hebt aangekocht. Komen deze niet overeen met de facturen in jouw boekhouding, zal je moeten verantwoorden hoe dit komt. De fiscus gaat er dan immers al snel vanuit dat deze niet aangegeven aankopen ook niet aangegeven omzet vertegenwoordigen.  Anderzijds kan ze met deze gegevens ook nakijken of jouw bedrijf wel al zijn verstuurde verkoopfacturen heeft aangegeven.

Meer tips & tricks ?  Lees meer

 

Deel dit bericht op:


Andere actua berichten

De Vennootschapsbijdrage

13/11/2019 Het aansluiten van je vennootschap bij een sociaal verzekeringsfonds is een minder gekende verplichting. Er bestaat bovendien nogal wat verwarring over. Vaak denken de oprichters van een onderneming dat ze hun vennootschap niet moet aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds omdat ze zelf al aangesloten zijn als natuurlijk persoon. De vennootschapsbijdrage is echter verbonden aan de vennootschap zelf en staat volledig los van het statuut van de zaakvoerders, bestuurders en werkende vennoten van de vennootschap.

Lees meer

Vlaamse woonbonus afgeschaft

07/11/19 Vanaf 2020 wordt voor nieuwe kredieten de Vlaamse woonbonus afgeschaft en vervangen door een verlaging van de registratierechten. De Vlaamse woonbonus was een stimulans voor het verwerven van je eigen woonhuis met het idee om, via een fiscale korting op je lening, de betaalbaarheid van woningen te verhogen. Maar het effect was omgekeerd.

Lees meer

Extra voorwaarde bij uitkering van auteursrechten aan de bedrijfsleider

29/10/19 Bedrijfsleiders keren zich maar al te graag een vergoeding voor auteursrechten uit.  Hoeveel fiscaal aanvaardbaar is blijft een moeilijke evenwichtsoefening. In een recente ruling legt de fiscus een bijkomende voorwaarde op.

Lees meer