De btw-listing

15/03/19 Jaarlijks moeten btw-plichtige ondernemingen een klantenlisting indienen. Deze lijst bevat de Belgische btw nummers van de klanten aan wie uw onderneming diensten heeft verstrekt of goederen heeft geleverd voor een jaarbedrag van meer dan 250,00 euro.

Deze lijst bevat voor elke klant zijn btw nummer met vermelding van de aangerekende omzet en btw over het voorbije kalenderjaar.

Opgelet, enkel klanten met een Belgisch btw-nummer worden opgenomen. Klanten met een buitenlands btw-nummer, particulieren, bedrijven zonder btw nummer, of klanten aan wie je het voorbije jaar minder dan 250,00 € hebt aangerekend worden niet opgenomen in dit overzicht. Ook handelingen waarover je geen btw hebt aangerekend (verhuur pand, schadevergoedingen,…) worden niet opgenomen.

De btw-listing moet jaarlijks ingediend worden voor 31 maart of, bij stopzetting van uw btw nummer, binnen de drie maanden na het verlies van uw hoedanigheid als btw-belastingplichtige.

In principe moet elke btw-plichtige onderneming jaarlijks deze lijst indienen. Hierop bestaan twee uitzonderingen. Valt uw onderneming onder de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen en is de klantenlisting nihil, omdat uw klanten (terecht) geen Belgische btw-nummer hebben of wel een btw-nummer hebben maar uw jaarlijkse omzet per klant met een Belgische btw-nummer niet meer bedraagt dan 250,00 euro, dan moet u geen (nihil) listing indienen. U moet tevens geen klantenlisting indienen als uw onderneming alleen handelingen heeft verricht die vrijgesteld zijn door art. 44 van het btw-wetboek en die geen recht geven op aftrek van btw.

Val je niet onder deze twee vrijstellingen, doch heb je over vorig jaar geen handelingen verricht die op de klantenlisting moeten worden vermeld (bv. omdat je alleen maar leverde aan particulieren), dan moet er een nihil-listing worden ingediend, of kruis je in de laatste periodieke btw-aangifte van het betrokken kalenderjaar het daartoe voorziene vak aan

Op het niet of laattijdig indien van de klantenlisting staan boetes.

De bedoeling van deze listing : de fiscus controleert hiermee de diensten- en goederenstromen en wil met deze gegevens niet aangegeven transacties opsporen.  Enerzijds kan bij een belastingcontrole de controleur dadelijk nakijken voor welke bedragen je bij leveranciers hebt aangekocht. Komen deze niet overeen met de facturen in jouw boekhouding, zal je moeten verantwoorden hoe dit komt. De fiscus gaat er dan immers al snel vanuit dat deze niet aangegeven aankopen ook niet aangegeven omzet vertegenwoordigen.  Anderzijds kan ze met deze gegevens ook nakijken of jouw bedrijf wel al zijn verstuurde verkoopfacturen heeft aangegeven.

Meer tips & tricks ?  Lees meer

 

Deel dit bericht op:


Andere actua berichten

De fiscaliteit van een elektrische wagen in je vennootschap

16/05/19 Over de fiscaliteit van een elektrische auto in een vennootschap bestaat heel wat verwarring. Vaak is deze fiscaliteit minder voordelig dan wordt gedacht, dus tijd voor een overzichtje.

Lees meer

Nieuwe codes aangifteformulier personenbelasting AJ 2019

07/05/2019 Het nieuwe aangifteformulier personenbelasting voor aanslagjaar 2019 werd op 7 april gepubliceerd, het startschot voor de jaarlijkse aangifterace is dus gegeven. Voor de Vlaamse aangifte zijn er “slechts” 6 codes bijgekomen en voor de Waalse en de Brusselse aangifte telkens “slechts” 7 codes. Toch mag men nog niet te vroeg juichen, er zijn namelijk een groot aantal nieuwe maatregelen die vanaf dit jaar spelen.  Hieronder een overzicht van de belangrijkste nieuwe codes/wijzigingen.

Lees meer

De bv in het nieuwe vennootschapsrecht

19/04/19 De vertrouwde vennootschapsvorm bvba wordt in het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV), van toepassing vanaf 01 mei 2019, een bv (besloten vennootschap). De nieuwe vennootschapsvorm voor kleine en (middel)grote ondernemingen.

Lees meer