De btw-listing indienen

15/03/19 Jaarlijks moeten btw-plichtige ondernemingen een klantenlisting indienen. Deze lijst bevat de Belgische btw nummers van de klanten aan wie uw onderneming diensten heeft verstrekt of goederen heeft geleverd voor een jaarbedrag van meer dan 250,00 euro.

Deze lijst bevat voor elke klant zijn btw nummer met vermelding van de aangerekende omzet en btw over het voorbije kalenderjaar.

Opgelet, enkel klanten met een Belgisch btw-nummer worden opgenomen. Klanten met een buitenlands btw-nummer, particulieren, bedrijven zonder btw nummer, of klanten aan wie je het voorbije jaar minder dan 250,00 € hebt aangerekend worden niet opgenomen in dit overzicht. Ook handelingen waarover je geen btw hebt aangerekend (verhuur pand, schadevergoedingen,…) worden niet opgenomen.

De btw-listing moet jaarlijks ingediend worden voor 31 maart of, bij stopzetting van uw btw nummer, binnen de drie maanden na het verlies van uw hoedanigheid als btw-belastingplichtige.

In principe moet elke btw-plichtige onderneming jaarlijks deze lijst indienen. Hierop bestaan twee uitzonderingen. Valt uw onderneming onder de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen en is de klantenlisting nihil, omdat uw klanten (terecht) geen Belgische btw-nummer hebben of wel een btw-nummer hebben maar uw jaarlijkse omzet per klant met een Belgische btw-nummer niet meer bedraagt dan 250,00 euro, dan moet u geen (nihil) listing indienen. U moet tevens geen klantenlisting indienen als uw onderneming alleen handelingen heeft verricht die vrijgesteld zijn door art. 44 van het btw-wetboek en die geen recht geven op aftrek van btw.

Val je niet onder deze twee vrijstellingen, doch heb je over vorig jaar geen handelingen verricht die op de klantenlisting moeten worden vermeld (bv. omdat je alleen maar leverde aan particulieren), dan moet er een nihil-listing worden ingediend, of kruis je in de laatste periodieke btw-aangifte van het betrokken kalenderjaar het daartoe voorziene vak aan

Op het niet of laattijdig indien van de klantenlisting staan boetes.

De bedoeling van deze listing : de fiscus controleert hiermee de diensten- en goederenstromen en wil met deze gegevens niet aangegeven transacties opsporen.  Enerzijds kan bij een belastingcontrole de controleur dadelijk nakijken voor welke bedragen je bij leveranciers hebt aangekocht. Komen deze niet overeen met de facturen in jouw boekhouding, zal je moeten verantwoorden hoe dit komt. De fiscus gaat er dan immers al snel vanuit dat deze niet aangegeven aankopen ook niet aangegeven omzet vertegenwoordigen.  Anderzijds kan ze met deze gegevens ook nakijken of jouw bedrijf wel al zijn verstuurde verkoopfacturen heeft aangegeven.

Meer tips & tricks ?

Lees meer

Als erkend accountantskantoor begeleidt Alteor de start van uw onderneming en zorgen we voor de verdere begeleiding bij de groei van uw activiteiten. 

Kwaliteit en professionaliteit krijgen een centrale plaats binnen onze dienstverlening. 

Op deze Actua pagina houden we je op de hoogte van fiscale topics, interessante weetjes, en nog veel meer.

Welkom bij Alteor !


Andere actua berichten

Het UBO-register

27/11/21 Als vennootschap ben je verplicht het UBO-register in te vullen en up-to-date te houden. Maar zo'n UBO-register, wat is dat eigenlijk? Hierbij een overzicht van de belangrijkste aandachtspunten : de wie, wat, waar en wanneer.

Lees meer

Fiscale aftrekbaarheid relatiegeschenken

26/11/21 In sommige sectoren is het gebruikelijk om je zakenrelaties periodiek een kleine attentie te geven.  De fiscus legt wel beperkingen op.

Lees meer

Een gift via je vennootschap

24/11/21 Een gift die in in je privé werd betaald is aftrekbaar in je aangifte personenbelasting.  Maar ook in je vennootschap zijn giften, onder bepaalde voorwaarden, aftrekbaar. 

Lees meer