De btw-listing over 2023

18/03/24 Jaarlijks moeten btw-plichtige ondernemingen een klantenlisting indienen. Deze lijst bevat de Belgische btw nummers van klanten aan wie jouw btw-plichtige onderneming diensten heeft verstrekt of goederen heeft geleverd voor een jaarbedrag van meer dan 250,00 € (exclusief btw).

De lijst bevat voor elke opgenomen klant zijn btw nummer met vermelding van de aangerekende omzet en btw over het voorbije kalenderjaar.

Enkel klanten met een Belgisch btw-nummer worden vermeld in dit overzicht.  Klanten met een buitenlands btw-nummer, particulieren, bedrijven zonder btw nummer, of klanten aan wie je het voorbije jaar minder dan 250,00 € hebt aangerekend, worden niet opgenomen in dit overzicht. Ook handelingen waarover je geen btw hebt aangerekend (verhuur pand, schadevergoedingen,…) worden niet opgenomen.

De btw-listing moet jaarlijks worden ingediend voor 31 maart of, bij stopzetting van uw btw nummer, binnen de drie maanden na het verlies van uw hoedanigheid als btw-belastingplichtige.

In principe moet elke btw-plichtige onderneming jaarlijks deze lijst indienen. Hierop bestaan twee uitzonderingen. Valt uw onderneming onder de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen en is de klantenlisting nihil, omdat uw klanten (terecht) geen Belgische btw-nummer hebben of wel een btw-nummer hebben maar uw jaarlijkse omzet per klant met een Belgische btw-nummer niet meer bedraagt dan 250,00 €, dan moet u geen (nihil) listing indienen. U moet tevens geen klantenlisting indienen als uw onderneming alleen handelingen heeft verricht die vrijgesteld zijn door art. 44 van het btw-wetboek en die geen recht geven op aftrek van btw.

Val je niet onder één van deze twee vrijstellingen, doch heb je over vorig jaar geen handelingen verricht die op de klantenlisting moeten worden vermeld (bv. omdat je alleen maar leverde aan particulieren), dan moet er een nihil-listing (blanco lijst) worden ingediend, of kruis je in de laatste periodieke btw-aangifte van het betrokken kalenderjaar het daartoe voorziene vak aan.

Op het niet of laattijdig indien van de klantenlisting staan zware boetes. Ben je klant bij ons kantoor dan volgen wij dit voor je op en zorgen we ervoor dat de juiste informatie tijdig bij de fiscus belandt.

Een btw-listing moet worden ingediend zodat de fiscus hiermee de diensten- en goederenstromen kan controleren en met deze gegevens niet aangegeven transacties kan opsporen. Enerzijds kan bij een belastingcontrole de controleur met deze gegevens dadelijk nakijken voor welke bedragen je bij leveranciers hebt aangekocht. Komen deze niet overeen met de facturen in jouw boekhouding, zal je moeten verantwoorden hoe dit komt. De fiscus gaat er dan immers al snel vanuit dat deze niet aangegeven aankopen ook niet aangegeven omzet vertegenwoordigen.  Anderzijds kan ze met deze gegevens ook nakijken of jouw bedrijf wel al zijn verstuurde verkoopfacturen heeft aangegeven.

Meer tips & tricks ?

Lees meer

Als erkend accountantskantoor begeleidt Alteor de start van uw onderneming en zorgen we voor de verdere begeleiding bij de groei van uw activiteiten. 

Kwaliteit en professionaliteit krijgen een centrale plaats binnen onze dienstverlening. 

Op deze Actua pagina houden we je op de hoogte van fiscale topics, interessante weetjes, en nog veel meer.

Welkom bij Alteor !


Andere actua berichten

Je liquidatiereserve sneller uitkeren

16/05/25 Door het aanleggen van een liquidatiereserve kan je een dividend uitkeren aan een lager tarief roerende voorheffing, mits je een wachttijd van 5 jaar respecteert. Deze wachttijd wordt vanaf juli ingekort.

Lees meer

Hybride wagens langer aftrekbaar

12/05/25 Fiscaal gezien vallen hybride wagens onder dezelfde beperkingen als wagens op fossiele brandstoffen. Volgens het regeerakkoord zouden hybride wagens toch langer aftrekbaar blijven.

Lees meer

De statuten van je vennootschap staan online

10/05/25 Waar vroeger enkel een beperkt uittreksel uit je statuten online raadpleegbaar was via het Belgisch Staatsblad, is nu de volledige inhoud online beschikbaar.

Lees meer