De btw-listing over 2024

10/03/25 Btw-plichtige ondernemingen moeten jaarlijks een klantenlisting indienen. Deze lijst bevat de Belgische btw nummers van klanten aan wie jouw btw-plichtige onderneming diensten heeft verstrekt of goederen heeft geleverd voor meer dan 250,00 € (exclusief btw) in het afgelopen kalenderjaar.

Voor elke klant op de lijst worden het btw-nummer, de aangerekende omzet en de bijbehorende btw over het voorbije kalenderjaar vermeld.

Enkel klanten met een Belgisch btw-nummer worden opgenomen in dit overzicht.  Klanten met een buitenlands btw-nummer, particulieren, bedrijven zonder btw nummer, of klanten aan wie je het voorbije jaar minder dan 250,00 € hebt aangerekend, worden niet vermeld. Ook handelingen waarover je geen btw hebt aangerekend (zoals verhuur van panden of ontvangen schadevergoedingen) worden niet opgenomen.

De btw-listing moet jaarlijks worden ingediend voor 31 maart of, bij stopzetting van je  btw nummer, binnen de drie maanden na het verlies van uw hoedanigheid als btw-belastingplichtige.

In principe moet elke btw-plichtige onderneming jaarlijks deze lijst indienen. Hierop bestaan twee uitzonderingen :

  • Vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen: indien jouw klanten (terecht) geen Belgisch btw-nummer hebben, of als de jaarlijkse omzet per klant met een Belgisch btw-nummer niet meer dan €250,00 bedraagt, dan hoef je geen (nihil) listing in te dienen.
  • Handelingen vrijgesteld door artikel 44 van het btw-wetboek: als jouw onderneming uitsluitend vrijgestelde handelingen verricht die geen recht geven op btw-aftrek, is een klantenlisting niet vereist.

Val je niet onder één van deze twee vrijstellingen, maar heb je over vorig jaar geen handelingen verricht die op de klantenlisting moeten worden vermeld (bv. omdat je alleen maar leverde aan particulieren), dan moet er een nihil-listing (blanco lijst) worden ingediend, of kruis je in de laatste periodieke btw-aangifte van het betrokken kalenderjaar het daartoe voorziene vak aan.

Op het niet of laattijdig indien van de klantenlisting staan zware boetes. Ben je klant bij ons kantoor dan volgen wij dit voor je op en zorgen we ervoor dat de juiste informatie tijdig bij de fiscus belandt.

De klantenlisting helpt de fiscus om goederen- en dienstenstromen te controleren en niet-aangegeven transacties op te sporen. Bij een belastingcontrole kan de fiscus nagaan voor welke bedragen je aankopen hebt gedaan bij leveranciers. Als deze niet overeenkomen met je boekhouding, moet je dat kunnen verantwoorden. De fiscus vermoedt dan al snel dat niet-aangegeven aankopen overeenkomen met niet-aangegeven omzet. Daarnaast kan de fiscus controleren of jouw onderneming al haar verstuurde verkoopfacturen correct heeft aangegeven.

Meer tips & tricks?

Lees meer

Als erkend accountantskantoor begeleidt Alteor de start van uw onderneming en zorgen we voor de verdere begeleiding bij de groei van uw activiteiten. 

Kwaliteit en professionaliteit krijgen een centrale plaats binnen onze dienstverlening. 

Op deze Actua pagina houden we je op de hoogte van fiscale topics, interessante weetjes, en nog veel meer.

Welkom bij Alteor !


Andere actua berichten

Vanaf 2026 verstuur je je B2B facturen via Peppol

17/03/25 Vanaf januari 2026 ben je verplicht om je facturen op te maken als een “gestructureerde elektronische facturatie”, een e-invoice.  

Lees meer

Voorafbetalingen vennootschapsbelasting 2025 (aanslagjaar 2026)

04/03/25 Vennootschappen krijgen een belastingverhoging aangerekend als ze onvoldoende of geen voorafbetaling vennootschapsbelasting uitvoeren. Verwacht je over dit boekjaar belastingen verschuldigd te zijn, dan is het belangrijk om voorafbetalingen te voorzien.

Lees meer

Investeringsaftrek 2025

20/02/25 Om ondernemingen aan te moedigen te blijven investeren krijg je bij  sommige investeringen een extra fiscale korting, de investeringsaftrek. Vanaf 2025 zijn er enkele wijzigingen.

Lees meer