De bv in het nieuwe vennootschapsrecht

19/04/19 De vertrouwde vennootschapsvorm bvba wordt in het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV), van toepassing vanaf 01 mei 2019, een bv (besloten vennootschap). De nieuwe vennootschapsvorm voor kleine en (middel)grote ondernemingen.

Een grote wijziging is dat er bij de bv niet langer een wettelijk minimum kapitaal wordt vooropgesteld, maar dat de vennootschap bij oprichting over een “toereikend aanvangsvermogen” moet beschikken. Een meer realistische en economische benadering van het vermogen. De bescherming van schuldeisers wordt opgevangen doordat er bijkomende voorwaarden worden toegevoegd aan het voor te leggen financieel plan en er strengere regels komen bij de uitkering van winst.

De oprichters van een bv moeten er dus op toezien dat er voldoende vermogen wordt voorzien, dat toereikend is voor de uit te voeren activiteiten. Bij de beoordeling hiervan mag er rekening worden gehouden met eventuele leningen. Je hebt tevens de mogelijkheid om de afwezigheid van het vertrouwde “kapitaal” te compenseren door de eigen inbreng van de oprichters statutair onbeschikbaar te maken. In de bestaande bvba’s wordt het aanwezige kapitaal trouwens van rechtswege omgezet in een onbeschikbare reserve die niet zal kunnen worden uitgekeerd. En ondanks de afschaffing van het principe van “kapitaal”, moet je eigen inbreng in geld bij oprichting nog steeds verlopen via een geblokkeerde bankrekening en bankattest.

Het financieel plan van een bv moet uitgebreider worden en minsten volgende elementen bevatten :

  • Een nauwkeurige beschrijving van de voorgenomen bedrijvigheid;
  • Een overzicht van alle financieringsbronnen en eventuele zekerheden;
  • Een openingsbalans en geprojecteerde balansen op 12 en 24 maanden;
  • Een geprojecteerde resultatenrekening op 12 en 24 maanden;
  • Een begroting van inkomsten en uitgaven voor minstens 2 jaar;
  • Een beschrijving hypotheses voor schatting omzet en rendabiliteit;
  • De naam van een externe deskundige indien die is opgetreden.

Net zoals vroeger wordt het financieel plan door de notaris bewaard en wordt het opgevraagd bij een faillissement binnen de drie jaar na oprichting.

Door de afschaffing van de term kapitaal komen er dus ook nieuwe regels mbt het uitkeren van dividenden : een winstuitkering kan nog enkel als de solvabiliteit en liquiditeitspositie van de vennootschap dat toelaten. Je kan dus nog maar enkel een dividend uitkeren wanneer het eigen vermogen hierdoor niet negatief komt en alle opeisbare schulden van de komende twaalf maanden kunnen worden betaald. Praktisch zal dit bij elke dividenduitkering moeten worden nagekeken door een dubbele test :

Netto-actieftest : geen enkele uitkering mag gebeuren indien het eigen vermogen negatief is of negatief zou worden als gevolg van de voorgenomen uitkering. Wettelijke of statutaire onbeschikbare reserves mogen niet uitgekeerd worden. De beoordeling moet gebeuren op basis van de goedgekeurde jaarrekening, of een recenter beschikbaar overzicht. Hierdoor zou het wel mogelijk worden een dividend uit te keren op basis van de winst van het lopende boekjaar.

Liquiditeitstest : deze verplicht de bestuurders na te gaan of de vennootschap gedurende een periode van 12 maanden na de uitkering nog in staat zal zijn haar opeisbare schulden te voldoen, rekening houdende met de redelijkerwijs te verwachten ontwikkelingen;

De bestuurders zijn verantwoordelijk voor de opvolging van deze regels en aansprakelijk voor de eventuele schade bij niet naleving. Winst die uitgekeerd zou worden in strijd met deze dubbele test moet teruggevorderd worden van de betrokken aandeelhouders.

Je zal in de bv wel flexibeler kunnen omspringen met de aandelen : door het creëren van aandelen met meervoudig stemrecht kan je bv. een minderheidsparticipatie hebben, maar toch over de meerderheid van de stemmen blijven beschikken. Of zal je kunnen werken met winstbewijzen, aandelen met een preferent dividend, aandelen die enkel kunnen stemmen onder bepaalde voorwaarden, enkel bij de keuze van de bestuurders, enz.

Standaard zullen de aandelen van een bv ook vrij kunnen worden verhandeld, er is niet langer een akkoord van je medevennoten nodig. De overdraagbaarheid van aandelen kan immers volledig vrij in de statuten worden geregeld.

Tenslotte verandert er ook wat terminologie. Daar waar bij een bvba nog wordt gesproken van vennoten en zaakvoerders, zullen we het in de bv moeten hebben over aandeelhouders en bestuurders. Ook de EBVBA en S-BVBA hebben, door de gewijzigde wetgeving, niet langer een reden van bestaan en worden afgeschaft.

Bestaande bvba’s moeten hun statuten voor 01/01/2024 formeel in overeenstemming brengen met het nieuwe wetboek. Maar ongeacht wat er in de statuten staat worden de dwingende regels van het nieuwe wetboek voor bestaande bvba’s reeds van toepassing vanaf 01/01/2020 : bvba wordt bv, het aanwezig gestortte kapitaal (verhoogd met de bestaande wettelijke reserve) wordt automatisch “onbeschikbaar eigen vermogen”, bij dividend uitkeringen moeten de nieuwe regels worden nageleefd, enz.

Vragen ? Contacteer uw boekhouder of accountant.

Meer tips & tricks ?  Lees meer

 

Deel dit bericht op:


Andere actua berichten

Verwerk je beroepskosten in het juiste (boek)jaar

14/08/19 Uw accountant blijft er vaak op aandringen om die ontbrekende aankoopfacturen zo snel mogelijk te krijgen. En dat heeft zo zijn redenen.

Lees meer

Aftrekbaarheid receptiekosten bij een publicitair event

30/07/19 Volgens de letter van de wet zijn beroepsmatig gedane receptiekosten slechts voor 50% aftrekbaar. Er bestaat sinds lange tijd discussie over de vraag of die aftrekbeperking ook geldt als de receptiekosten worden gemaakt in het kader van een publicitair evenement. Behouden deze kosten de aard van receptiekosten, ook als ze een publicitair doel hebben? Of vallen ze onder een 100% fiscale aftrekbaarheid vanwege het publicitair karakter?

Lees meer

Aangekondigde controleacties door de fiscus

08/07/19 Net als de voorbije jaren publiceert de fiscus een aantal controleacties die gepland of lopende zijn. Daarmee willen ze er u “via een constructieve samenwerking toe aanzetten om uw fiscale verplichtingen correct na te komen”. Belastingplichtigen hebben hierdoor een betere inschatting of er door de belastingdienst mogelijks een vraag om inlichtingen zal worden verstuurd of er een fiscale controle zal worden uitgevoerd in hun dossier.

Lees meer