De fiscaliteit van een elektrische wagen in je vennootschap

16/05/19 Over de fiscaliteit van een elektrische auto in een vennootschap bestaat heel wat verwarring. Vaak is deze fiscaliteit minder voordelig dan wordt gedacht, dus tijd voor een overzichtje.

De verkoper maakte je er maar al te graag attent op dat de kosten van een zuiver elektrisch voertuig voor 120% aftrekbaar zijn (uitgezonderd de financieringskosten die maar voor 100% aftrekbaar blijven). Maar bij een meer genuanceerde blik moeten we eerder spreken over een "uitstel" van belastingen. Deze extra 20% aftrek wordt immers enkel maar bekomen door voor dit bedrag een belastingvrije reserve aan te leggen in je balans. Deze vrijstelling heeft bijgevolg per definitie maar een tijdelijk karakter. Bij tegenboeking (uiterlijk bij de vereffening van de vennootschap) wordt deze 20% immers alsnog belast. Vanaf 2020 wordt deze maatregel (120% aftrek), in het kader van de wijzigende autofiscaliteit (lees meer), overigens volledig afgeschaft.

Het is dus realistischer om uit te gaan van een 100% aftrek. Uitgezonderd de “brandstof” die, net zoals andere brandstofkosten, slechts voor 75% aftrekbaar is.

En ondanks het feit dat je geen co2 uitstoot hebt, is ook over het privé gebruik van je elektrische wagen een voordeel alle aard verschuldigd. In de berekeningsformule van dit voordeel alle aard wordt de co2 uitstoot op een forfaitair minimum gezet, en wordt er dus nog een voordeel alle aard berekend op basis van de catalogusprijs. Het voordeel alle aard is dus relatief laag, maar niet afwezig.

Ook wat betreft de btw aftrek bestaat er geen uitzondering voor elektrische voertuigen. Btw op een personenwagen is immers voor slechts 35% aftrekbaar. Dit kan stijgen tot 50% indien voldoende beroepsgebruik kan aangetoond worden (door het voeren van een rittenadministratie, of toepassing van de zogenaamde “semi-forfaitaire formule”). Deze Btw beperkingen zijn dus ook van toepassing op je elektrische personenwagen.

De laatste jaren wordt in veel kmo dossiers de investeringsaftrek (lees meer) opnieuw interessant. Maar deze is niet toepasbaar op personenwagens, ook niet op elektrische.

Wat betreft de belasting op inverkeerstelling doe je wel een goede zaak, hiervan is de elektrische wagen immers vrijgesteld. Ook de jaarlijkse verkeersbelasting zal kleiner zijn dan bij een klassieke brandstofmotor.

Laat dit artikel je niet weerhouden je ecologische voetafdruk te verkleinen, maar weet dat in veel gevallen de meerkost van je elektrisch voertuig nog niet wordt gecompenseerd door de fiscale voordelen.

Meer tips & tricks ?  Lees meer

 

 

Deel dit bericht op:


Andere actua berichten

Liquidatiereserves vanaf 2020 optimaal uit te keren

27/01/20 Heb je in boekjaar 2014 een liquidatiereserve aangelegd, dan kan je deze vanaf dit jaar uitkeren aan het verlaagde tarief van 5% roerende voorheffing. Het is immers sinds boekjaar 2014 (aanslagjaar 2015) mogelijk om liquidatiereserves aan te leggen, wat wil zeggen dat in veel dossiers de wachttijd van 5 jaar is afgelopen.

Lees meer

Hoofdelijke aansprakelijkheid voor sociale en fiscale schulden bij werken in onroerende staat : de inhoudingsplicht

24/01/2020 De inhoudingsplicht geldt voor iedereen die door een (onder)aannemer werken in onroerende staat laat uitvoeren. Dit geldt bijgevolg voor de opdrachtgever, aannemer en onderaannemer. Enkel de natuurlijke persoon die louter voor privédoeleinden werken laat uitvoeren valt niet onder deze regeling.  Nog te vaak denkt de ondernemer of zelfstandige dat de regeling op hem niet van toepassing is omdat hij niet actief is in de bouwsector, niet beseffend dat hij waarschijnlijk wel ergens een onderhouds- of reinigingsovereenkomst heeft afgesloten dat een (gelijkgesteld) werk in onroerende staat blijkt te zijn. 

Lees meer

Vanaf wanneer is een vennootschap “groot”

20/01/20 De grootte van uw vennootschap heeft een invloed op veel wettelijke verplichtingen en fiscale maatregelen. De materie is echter complexer dan dat ze op het eerste zicht lijkt.

Lees meer