Het interest percentage op een negatieve rekening courant

18/03/19 Wanneer een rekening courant een “debetstand” vertoont heeft de zaakvoerder meer schulden ten opzichte van zijn vennootschap dan tegoeden. Hierover zijn interesten verschuldigd.

Het voordeel van deze "lening" wordt door de fiscus voor 2018 op 8,94% geplaatst.  Dit wil zeggen dat je op je negatieve rekening courant 8,94% interesten moet betalen, of je wordt belast op een voordeel alle aard voor dit bedrag.

In principe moeten deze interesten berekend worden op de gemiddelde stand per maand. Zijn er echter weinig schommelingen geweest in de loop van het jaar, dan aanvaardt uw fiscaal controleur meestal dat deze worden berekend op de gemiddelde debetstand van het volledige jaar.

Het hoeft geen betoog dat, gezien de hoge intrestvoet, een debetstand af te raden is. Buiten dit fiscaal nadeel zijn er nog tal van andere negatieve gevolgen. Indien de debetstand het gevolg is van privéuitgaven via de vennootschap krijgt de fiscus niet alleen een zicht op uw privé uitgavenpatroon, maar misschien ook het gevoel dat je een slordige administratie voert. Een negatieve rekening courant kan nadelig zijn bij het bekomen van een krediet, discussie opleveren bij een (echt)scheiding, enz.

Deel dit bericht op:


Andere actua berichten

De winstpremie

06/12/2019 Je kan je werknemers via een “winstpremie” een deel van de winst van de vennootschap toekennen als bonus. Door de relatief eenvoudige vormvoorwaarden vorm deze maatregel een waardig alternatief voor de “niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen”

Lees meer

Ontvangen interesten rekening courant

02/12/19 Interesten berekenen op je credit rekening courant (je hebt geld tegoed van je zaak) is fiscaal interessant. De wetgever bouwde echter beperkingen in.

Lees meer

Autofiscaliteit : de nieuwe berekening CO2-uitstoot

20/11/19 Hoe groter de CO2-uitstoot van je wagen, hoe lager de aftrekbaarheid en dus hoe hoger de belasting in je vennootschap.  En door een wijziging in de berekeningswijze stijgt de van toepassing zijnde CO2-uitstoot van nieuwe wagens.

Lees meer