Het UBO-register invullen

11/02/2019 Als zaakvoerder of bestuurder in een vennootschap ben je verplicht online het UBO-register (register van uiteindelijke begunstigden) van deze vennootschap in te vullen en up-to-date te houden. Hierbij uitleg over de praktische kant van dit verhaal.

In het UBO-register moet je de natuurlijk personen registreren welke de uiteindelijke begunstigen zijn van de vennootschap (de "UBO's"). Dat zijn bv. de aandeelhouders welke meer dan 25% van de stemrechten of aandelen houden in de vennootschap. Bij een onrechtstreeks aandeelhouderschap moet je ook de tussenliggende vennootschappen melden. Hebben alle aandeelhouders slechts een minimale participatie dan zijn de UBO's de natuurlijk personen welke zeggenschap hebben over de vennootschap : bv. de bestuurders, of de persoon welke op basis van een aandeelhoudersovereenkomst het beleid bepaalt, enz. Kan er volgens deze methoden nog steeds geen UBO aangeduid worden, dan zijn de UBO’s de personen van het hoger leidinggevend personeel.

Het niet invullen (voor 30 september 2019) en aanpassen van dit register kan gesanctioneerd worden door boetes, opgelegd aan de individuele bestuurders/zaakvoerders.

Daar de online toepassing niet uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid, vind je in hieronder een korte handleiding om u op weg te helpen.

De bedoeling van dit register is om de natuurlijk personen te identificeren welke achter een juridische constructie (bv. een vennootschap) schuil gaan . De afkorting UBO staat voor “Ultimate Beneficial Owner”, oftewel de “uiteindelijke begunstigde” : de natuurlijke persoon die de uiteindelijke eigenaar is of zeggenschap heeft. Meer uitleg vind je in ons vorig artikel over het UBO-register : lees meer.

 

Procedure :

1 Voorbereiding

Kaartlezer, ID kaart & pincode bij de hand (of een digitale ID zoals de app Itsme).
Bepaal wie de UBO’s zijn die uw wenst te registeren en noteer hun naam & rijksregister nummer.

2 Inloggen op de applicatie :

Ga naar de website https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen Kies rechtsboven het tabblad E-SEVICES, dan (onderaan de pagina) UBO-REGISTER, ga naar puntje 1 "Hoe moet u informatie in het UBO-register invullen?" en klik in deze tekst op “de toepassing”. Kies vervolgens uw authenticatiemethode. Volg de instructies op het scherm.

Bij vermelding “kies hoe je je wilt aanmelden” kies je “in naam van een onderneming” en daarna volgende. Klik op “Een Entiteit opzoeken” en kies de organisatie waarvan je de UBO's wenst door te geven :

3 Een entiteit (onderneming) opzoeken :

De lijst van de “informatieplichtigen” (ondernemingen) van wie u wettelijke vertegenwoordiger bent, wordt onderaan de pagina met resultaten weergegeven. Worden er geen entiteiten weergegeven, kan je via de zoekfunctie de entiteit opzoeken waarvoor je de UBO's wenst in te vullen.

Klik onderaan in de kolom “KBO of Buitenlandse indentificator” op de onderneming waarvoor je de UBO’s wenst in te geven. De gegevens van de onderneming worden daarna ingevuld.

4 Het formulier van de entiteit wijzigen (= de UBO’s aanvullen) :

U klikt op de knop ‘Wijzigen’ (rechts boven op het scherm, naast afdrukken) en gaat dan (onderaan) naar “aanvullende informatie – controles”.

Hier zal u twee pictogrammen zien verschijnen in de kolom “Aard van de controle / Actie's”. De eerste moet u aanklikken indien u een uiteindelijke begunstigde wenst toe te voegen (aandeelhouder is een natuurlijk persoon) de tweede pictogram is voor het toevoegen van een juridische entiteit (aandeelhouder is een vennootschap).

U komt in het scherm ”een belgische burger opzoeken”. Dit dient u in te vullen en op zoeken te klikken (bij voorkeur door het rijksregisternummer in te vullen).

Voeg vervolgens alle informatie toe over de controle die door de uiteindelijke begunstigde wordt uitgeoefend. Aard van de controle : in de meeste gevallen door stemrechten of het bezit van aandelen. Vul de beginddatum van de controle in. Vul het percentage van de aandelen en/of stemrechten in.  Klik op “bewaren” om de bewerking te bevestigen. U kunt nu terugkeren naar het formulier van de entiteit. De toegevoegde begunstigde verschijnt onderaan in de structuur van het bedrijf.  Print bij voorkeur de bevestiging af.

Niet vergeten om de UBO’s te verwittigen en nadien ook elke wijziging in de UBO’s door te geven via deze toepassing.

Meer tips & tricks ?  Lees dan ook onze andere artikels : lees meer.

 

Deel dit bericht op:



Andere actua berichten

Liquidatiereserves vanaf 2020 optimaal uit te keren

27/01/20 Heb je in boekjaar 2014 een liquidatiereserve aangelegd, dan kan je deze vanaf dit jaar uitkeren aan het verlaagde tarief van 5% roerende voorheffing. Het is immers sinds boekjaar 2014 (aanslagjaar 2015) mogelijk om liquidatiereserves aan te leggen, wat wil zeggen dat in veel dossiers de wachttijd van 5 jaar is afgelopen.

Lees meer

Hoofdelijke aansprakelijkheid voor sociale en fiscale schulden bij werken in onroerende staat : de inhoudingsplicht

24/01/2020 De inhoudingsplicht geldt voor iedereen die door een (onder)aannemer werken in onroerende staat laat uitvoeren. Dit geldt bijgevolg voor de opdrachtgever, aannemer en onderaannemer. Enkel de natuurlijke persoon die louter voor privédoeleinden werken laat uitvoeren valt niet onder deze regeling.  Nog te vaak denkt de ondernemer of zelfstandige dat de regeling op hem niet van toepassing is omdat hij niet actief is in de bouwsector, niet beseffend dat hij waarschijnlijk wel ergens een onderhouds- of reinigingsovereenkomst heeft afgesloten dat een (gelijkgesteld) werk in onroerende staat blijkt te zijn. 

Lees meer

Vanaf wanneer is een vennootschap “groot”

20/01/20 De grootte van uw vennootschap heeft een invloed op veel wettelijke verplichtingen en fiscale maatregelen. De materie is echter complexer dan dat ze op het eerste zicht lijkt.

Lees meer