Hoe een schuldvordering indienen bij het faillissement van je klant

26/03/24 Bij het faillissement van een klant moet je je onbetaalde schuldvordering indienen via de digitale toepassing “RegSol”.

In eerste instantie was de digitale toepassing www.regsol.be (Centraal Register Solvabiliteit) een platform waar alle betrokkenen (curatoren, rechter commissaris, rechtbank,…) met elkaar communiceren en documenten uitwisselen. Deze toepassing bevat immers alle gegevens en stukken die betrekking hebben op het faillissement en vervangt het papieren dossier.

Maar ook voor jou als schuldeiser in een faillissement is dit register belangrijk. Je kan er immers openstaande faillissementen opzoeken, de identiteit van de curator achterhalen, informatie raadplegen over de toepasselijke wetgeving. En je moet er je aangifte van schuldvordering, na het aanmaken van een account, indienen. Met als voordeel dat je je aangifte kan blijven bekijken, aanvullen of verbeteren.

De aangifte komt dan nog steeds bij de curator terecht die instaat voor de verder verwerking en opvolging.

De praktische werkwijze vind je op de site van www.regsol.be onder FAQ. Maar na registratie is het niet zo moeilijk je vordering via deze toepassing in te dienen.

Meer tips & tricks ?

Lees meer

Als erkend accountantskantoor begeleidt Alteor de start van uw onderneming en zorgen we voor de verdere begeleiding bij de groei van uw activiteiten. 

Kwaliteit en professionaliteit krijgen een centrale plaats binnen onze dienstverlening. 

Op deze Actua pagina houden we je op de hoogte van fiscale topics, interessante weetjes, en nog veel meer.

Welkom bij Alteor !


Andere actua berichten

Betaal tijdig je sociale bijdragen

14/09/24 Als bedrijfsleider zijn je sociale kwartaalbijdragen maar fiscaal aftrekbaar in het jaar van betaling. Het is dan ook belangrijk om hiervan de vervaldata steeds te respecteren.

Lees meer

Meldingsplicht om je huur als beroepskost te behouden

13/09/24 Vanaf aanslagjaar 2024 zijn huurgelden van onroerende goederen nog maar aftrekbaar in je vennootschap of eenmanszaak, wanneer je als huurder de identiteit van de verhuurder meldt aan de belastingadministratie.

Lees meer

Registratie helpers en werkende vennoten in de Kbo vanaf juli 2024

11/09/24 Zelfstandigen en vennootschappen die actief zijn in de bouw- of de schoonmaaksector zijn sinds 1 juli 2024 verplicht om de gegevens van hun helpers en werkende vennoten te registeren in de Kruispuntbank van Ondernemingen (Kbo) en die info up-to-date te houden.

Lees meer