Hoe een schuldvordering indienen bij het faillissement van je klant

29/12/23 Bij het faillissement van een klant moet je je onbetaalde schuldvordering indienen via de digitale toepassing “RegSol”.

In eerste instantie was de digitale toepassing www.regsol.be (Centraal Register Solvabiliteit) een platform waar alle betrokkenen (curatoren, rechter commissaris, rechtbank,…) met elkaar communiceren en documenten uitwisselen. Deze toepassing bevat immers alle gegevens en stukken die betrekking hebben op het faillissement en vervangt het papieren dossier.

Maar ook voor jou als schuldeiser in een faillissement is dit register belangrijk. Je kan er immers openstaande faillissementen opzoeken, de identiteit van de curator achterhalen, informatie raadplegen over de toepasselijke wetgeving. En je moet er je aangifte van schuldvordering, na het aanmaken van een account, indienen. Met als voordeel dat je je aangifte kan blijven bekijken, aanvullen of verbeteren.

De aangifte komt dan nog steeds bij de curator terecht die instaat voor de verder verwerking en opvolging.

De praktische werkwijze vind je op de site van www.regsol.be onder FAQ. Maar na registratie is het niet zo moeilijk je vordering via deze toepassing in te dienen.

Meer tips & tricks ?

Lees meer

Als erkend accountantskantoor begeleidt Alteor de start van uw onderneming en zorgen we voor de verdere begeleiding bij de groei van uw activiteiten. 

Kwaliteit en professionaliteit krijgen een centrale plaats binnen onze dienstverlening. 

Op deze Actua pagina houden we je op de hoogte van fiscale topics, interessante weetjes, en nog veel meer.

Welkom bij Alteor !


Andere actua berichten

Voorafbetalingen vennootschapsbelasting 2024 (aanslagjaar 2025)

26/02/24 Vennootschappen krijgen een belastingverhoging aangerekend als ze onvoldoende of geen voorafbetaling vennootschapsbelasting uitvoeren. Verwacht je over dit boekjaar belastingen verschuldigd te zijn, dan is het belangrijk om voorafbetalingen te voorzien.

Lees meer

Vergeet je “algemene voorwaarden” niet

16/02/24 Hoewel het gebruik van “algemene voorwaarden” vanuit juridisch standpunt niet verplicht is, raden we aan hier gebruik van te maken.  Het vermelden van "algemene voorwaarden" heeft immers tal van voordelen.

Lees meer

Vanaf 2026 is elektronisch factureren verplicht

01/02/24 Vanaf januari 2026 ben je verplicht om je facturatie naar andere ondernemingen te doen via een “gestructureerde elektronische facturatie”, een e-invoice.  

Lees meer