Hoe lang is de controletermijn van de fiscus

18/11/24 Hoe lang heeft de fiscus om je aangifte personen- of vennootschapsbelasting te controleren?

Soms denken ondernemers dat de fiscus akkoord gaat met de ingebrachte kosten en gevoerde boekhouding omdat ze zonder bijkomende vragen een aanslagbiljet van de belastingen ontvingen. Helaas wordt voor de opmaak van dit aanslagbiljet meestal eenvoudig de gegevens van je aangifte overgenomen en belast. Een eventuele uitgebreide controle van je dossier gebeurt pas later.

In België hanteert de fiscus verschillende controletermijnen voor aangiften in de personen- en vennootschapsbelasting. Deze termijnen variëren afhankelijk van de omstandigheden van het dossier.

Voor een reguliere aangifte zonder bijzondere omstandigheden geldt een standaard termijn van 3 jaar.  De fiscus heeft 3 jaar om je aangifte te controleren, te rekenen vanaf 1 januari van het aanslagjaar. Voor een aangifte in het aanslagjaar 2025 (inkomstenjaar 2024) heeft de fiscus dus tijd tot 31 december 2027 om deze te controleren. Krijg je dit jaar nog een controle, kan de fiscus teruggaan tot inkomstenjaar 2021.  Bij een klassieke controle zal de fiscus vaak twee inkomstenjaren nakijken. Een controle kan erg uitgebreid zijn waarbij bv. alle bestanddelen van je boekhouding worden nagekeken, of soms heel gericht waarbij ze zich focussen op specifieke bestanddelen zoals bv. ontvangen subsidies, vruchtgebruik constructies, bepaalde kosten,… Bij een beperkte controle kan de fiscus op een later tijdstip (binnen hun controletermijn) ook andere, nog niet gecontroleerde items, nakijken.

Werd je aangifte laattijdig ingediend is er een controletermijn van 4 jaar. Bij vermoedens van fraude (opzettelijke onjuistheden, bedrog) of “complexe aangiften” kan de termijn zelfs worden verlegd tot 10 jaar. In situaties met internationale elementen (bv. met een juridische constructie in het buitenland) kan de fiscus een controletermijn hanteren van 6 jaar om deze specifieke elementen te onderzoeken. Deze verlengde termijnen bieden de fiscus de mogelijkheid om complexere of grensoverschrijdende dossiers grondig te onderzoeken.

Om willekeurige controles te verminderen en hun efficiëntie te verhogen doet de fiscus voor het selecteren van dossiers beroep op “datamining”. De keuze welke dossiers te controleren wordt bepaald op basis van vooraf bepaalde parameters. Het kan zijn dat je dus een controle krijgt omdat je tot een bepaalde sector behoort, of je cijfers afwijken van wat gebruikelijk is in jouw sector. Maar evengoed kan een controle het gevolg zijn van uitzonderlijke resultaten, wisselende marges, zware investeringen, veel te crediteren, enz. Omdat deze parameters kunnen wijzigen kan je dus niet weten of en wanneer je een belastingcontrole krijgt. Je accountant kan meestal wel inschatten op basis van ervaring of jouw dossier wel of niet een hoge kans maakt op controle.

Een controle kan bij jou ter plaatste gebeuren of, en steeds vaker, volledig digitaal.  De fiscus zal dan verzoeken je boekhouding digitaal te bezorgen en op basis van hun vaststellingen bijkomende vragen stellen. In uitzonderlijke gevallen kan de controleur ook onverwacht voor je deur staan. Dit is bv. het geval wanneer de fiscus reeds vaststellingen wil doen voordat ze een controle kenbaar maakt (en bv het kasregister wil nakijken in een horecazaak).

Bij een controle kan de fiscus verschillende vragen stellen over alle zaken met betrekking tot jouw onderneming. De ambtenaar is wel verplicht het redelijkheids- of proportionaliteitsbeginsel te respecteren. De vragen die worden gesteld moeten in verhouding staan met bv. de grootte van je onderneming. Ze mag van de onderneming bv. niet overdreven opzoekwerk vragen voor zaken die ze zelf eenvoudig kan vaststellen.  En moet ze een rechtszekerheids- en vertrouwensbeginsel respecteren.  Als een vorige controleur akkoord ging met een bepaalde zienswijze kan een volgend ambtenaar daar niet zomaar op terugkomen.

Ben je geselecteerd voor een controle?  Geen stress, je accountant weet wat te doen.

Meer tips & tricks? 

Lees meer

Als erkend accountantskantoor begeleidt Alteor de start van uw onderneming en zorgen we voor de verdere begeleiding bij de groei van uw activiteiten. 

Kwaliteit en professionaliteit krijgen een centrale plaats binnen onze dienstverlening. 

Op deze Actua pagina houden we je op de hoogte van fiscale topics, interessante weetjes, en nog veel meer.

Welkom bij Alteor !


Andere actua berichten

Nieuwe nacebel-codes vanaf 2025

25/11/24 In je Kbo worden de activiteiten die je vestiging uitvoert opgenomen via “nacebel-nodes”.  Deze codes worden vanaf 01/01/2025 gewijzigd.

Lees meer

Verwerk je beroepskosten in het juiste (boek)jaar

23/11/24 Uw accountant blijft er maar op aandringen om die ontbrekende aankoopfacturen zo snel mogelijk te krijgen. En dat heeft zo zijn redenen.

Lees meer

Nieuwe btw-procedures vanaf 2025

13/11/24 In 2025 voert België nieuwe regels in om de btw-keten te versterken en sneller te reageren wanneer een belastingplichtige in gebreke blijft. Zo zal je dadelijk een boete krijgen bij een laattijdige btw-aangifte of betaling.

Lees meer