Je eerste website
18/12/23 Bij een zelfstandige activiteit hoort natuurlijk een eigen website. Maar hoe begin je daaraan?
Ga je op zoek naar een externe partij om je te helpen bij de opzet van een eigen website of webshop, weet dat de gevraagde prijs voor het maken en onderhouden van een website niet steeds in verhouding met de kwaliteit van het afgeleverde werk. Vergelijk dus verschillende spelers en bekijk binnen je netwerk wat hun ervaringen waren bij de opstart van hun website/webshop. Vind je online een site die je aanspreekt, vraag aan de eigenaar wie de site heeft gemaakt. Denk op voorhand goed na over de gewenste functionaliteiten, zowel nu als in de toekomst. Latere aanpassingen zijn vaak in verhouding erg duur (maak hier duidelijke afspraken over). Zorg bv. voor voldoende mogelijkheden om je producten of diensten uitgebreid te omschrijven, eventueel om te kunnen vergelijken, vragen te stellen, een blog te schrijven, een score aan het product te geven, enz. En liever dan veel tekst, bespaar niet op foto’s en video, die zijn erg geliefd bij je online koper (op dat vlak zijn we zelf niet goed bezig 😊).
Bekijk ook goed wie je doelgroep is, en met welke stijl zij het best tot aankopen te bewegen zijn (bij wie zou je zelf het snelst kopen?). Zorg voor een originele en unieke domeinnaam die vlot gevonden kan worden (dat hoeft niet per se je bedrijfsnaam te zijn). Perceptie is belangrijk, je klant zal zich op basis van je site een beeld vormen van je bedrijf, dus die eerste indrukken heb je volledig zelf in hand.
Buiten de wettelijke verplichtingen (waar trouwens niet alle ontwikkelaars even goed van op de hoogte zijn) is het even belangrijk dat de webdesigner er bv. voor zorgt dat je site mobielvriendelijk is, d.w.z. dat de site vlot te lezen is op bv. het scherm van een smartphone. En er voldoende aandacht wordt besteed aan de SEO (Search Engine Optimization), zodat je hoog scoort in de organische zoekresultaten van bv. Google. D.w.z. dat je snel wordt gevonden, zonder te moeten betalen voor een gesponsord zoekresultaat of advertentieruimte. En een gepast kader creëren is de taak van je webdesigner, je site nadien up-to-date houden is jouw werk. Frequente updates, nieuwe teksten, linken op sociale media,… laten je site immers stijgen in de zoekresultaten (denk ook goed na onder welke termen je graag online wil gevonden worden en die je dus slim gaat gebruiken in je teksten). En ga hiervoor niet alleen af op jouw buikgevoel (allicht vind je je eigen ideeën top), vraag ook aan je netwerk en experten wat zij van je site/webshop vinden en sta open voor hun opmerkingen. Of zoek eventueel een marketingbureau dat bij je past om je te helpen bij je huisstijl, content, enz.
En hou er rekening mee dat een succesvolle webshop tijd vergt. Je bestaand cliënteel zal je website wel vinden, nieuwe bezoekers/kopers aantrekken duurt helaas wat langer. Laat ook zeker een link maken met de gratis diensten van Google Analytics en Search Console, dan kan je o.a. dadelijk zien hoeveel bezoekers je website heeft, welke pagina’s het populairst zijn, hoeveel tijd ze doorbrengen op welke pagina’s, enz. Met deze info kan je je website blijven verbeteren. En zelfs al heb je geen intentie je producten of diensten online te verkopen, dan nog is een goede website uiterst belangrijk. Veel consumenten gaan zich immers eerst online informeren, voordat ze in een winkel iets gaan kopen of een dienst gaan afnemen.
Probeer ook snel (en steeds vriendelijk) te reageren op vragen van klanten, en stuur hun bestellingen zo snel mogelijk op. Consumenten zijn het door de grote spelers gewoon geworden dat hun bestelling vaak al de volgende dag wordt geleverd, dus door je klant twee weken te laten wachten scoor je geen punten. Vraag nadien aan je klant zijn mening over je site, product en dienstverlening. En reageer natuurlijk gepast op de reviews die je online krijgt (blijf positief!).
Ben je handig en ga je zelf aan de slag om je eigen website te maken, hou dan rekening met de puntjes van dit artikel en ga ook zeker is kijken op bv. de site van Vlaio (link) of scrol door de massa informatie die je gratis online vindt
Maar wees niet bang om te durven investeren in een goede site, en je te laten bijstaan door experten (webdeveloper, marketeer,..). Het belang van dit online visite kaartje wordt nog vaak onderschat. Als we als accountant kijken waarom de verkoop (bij zowel diensten als goederen) bij een klant soms moeilijk loopt, zegt een snelle blik op hun website vaak al genoeg.
Alvast veel succes met jouw online verhaal !
Meer tips & tricks ?
Lees meer