Je saldo btw rekening courant is nog enkel online te raadplegen

22/07/22 In het verleden kreeg je elk kwartaal van de btw administratie een uittreksel van je rekening courant toegestuurd wanneer deze niet op nul stond.  Dit papieren rekeninguittreksel wordt niet langer verstuurd.

Je accountant verzorgt elke maand of kwartaal jouw aangifte btw en laat je weten welk saldo je moet betalen of tegoed hebt.  Indien je btw “rekening courant” niet op nul valt stuurt de overheid je trimestrieel een papieren btw uittreksel zodat je dit verschil kan opvolgen.  Zo ontvang je bv. een uittreksel wanneer je een tegoed hebt op de btw administratie.  Hierin kan je dan terugvinden of dit tegoed zal worden teruggestort, of wordt overgedragen naar de volgende aangifte. Maar ook indien je nog een openstaande schuld hebt, bv. door laattijdige betaling, aangerekende interesten en/of boeten, wordt dit kenbaar gemaakt via dit uittreksel. 

In de toekomst worden dit uittreksel echter niet langer via post verstuurd, maar nog enkel ter beschikking gesteld via de myminfin pagina van je onderneming.  Log in en kies in de wijze van aanmelden “in naam van je onderneming”. Onder “mijn professionele toepassingen” vind je jouw verrichtingen en de laatste afsluiting van je btw rekening courant”.  Onder “mijn documenten” vind je de digitale versie van deze uittreksels.

Valt je rekening courant niet op nul is het belangrijk je accountant een exemplaar van dit digitaal uittreksel te bezorgen.

Werden er boeten of interesten aangerekend is het aangewezen deze dadelijk te betalen. De btw administratie is immers een “boete administratie” waarbij elke laattijdigheid of vergissing wordt gesanctioneerd met interesten en/of boeten.  

Desgewenst kan je je eBox Enterprise activeren zodat je steeds een melding ontvangt van de FOD Financiën wanneer er een digitaal document naar je onderneming werd verstuurd.  Meer info vind je op www.eboxenterprise.be

Blijven er vragen over je btw saldo ?  Contacteer jouw accountant, de opvolging van hiervan kan immers best verwarrend zijn.

Meer tips & tricks ?

Lees meer

Als erkend accountantskantoor begeleidt Alteor de start van uw onderneming en zorgen we voor de verdere begeleiding bij de groei van uw activiteiten. 

Kwaliteit en professionaliteit krijgen een centrale plaats binnen onze dienstverlening. 

Op deze Actua pagina houden we je op de hoogte van fiscale topics, interessante weetjes, en nog veel meer.

Welkom bij Alteor !


Andere actua berichten

Kilometervergoeding vanaf 01/07/2022

07/07/22 Federale ambtenaren krijgen vanaf 1 juli 2022 een vergoeding van 0,4170 euro per kilometer wanneer ze hun eigen wagen gebruiken bij dienstverplaatsingen. Tot 30 juni 2022 ontvingen ze daarvoor nog 0,3707 euro per kilometer. De kilometervergoeding die de fiscus aanvaardt in uw dossier is gebaseerd op dit bedrag en stijgt dus ook naar 0,4170 euro.

Lees meer

Vanaf juli is het aanbieden van een elektronisch betaalmiddel verplicht

30/06/22 Vanaf 01 juli 2022 moeten alle ondernemingen hun particuliere klanten ten minste één elektronisch betaalmiddel aanbieden.

Lees meer

Het UBO-register invullen

20/06/22 Als zaakvoerder of bestuurder in een vennootschap ben je verplicht online het UBO-register (register van uiteindelijke begunstigden) van deze vennootschap in te vullen en up-to-date te houden.  Hierbij uitleg over de praktische kant van dit verhaal.

Lees meer