Nieuwe richtlijnen voor aanmaningen gericht aan consumenten
24/08/23 Er worden strengere regels opgelegd aan schuldeisers die geld tegoed hebben van consumenten.
Opgelet, deze nieuwe strengere regels zijn enkel van toepassing op B2C relaties over nieuwe schulden en overeenkomsten vanaf 01/09/23 en alle invorderingen vanaf 01/12/23. In een B2B relatie blijft de bestaande regelgeving van toepassing.
Je wordt o.a. verplicht om naar je particuliere klant steeds een eerste kosteloze aanmaning te sturen alvorens je, na een wachttijd van 14 dagen, extra kosten en/of interesten mag aanrekenen. Deze eerste herinnering moet voldoen aan enkele vormvereisten. Zo moet je minstens het te betalen saldo vermelden en melden welke bijkomende kosten er (na 14 dagen) extra zullen worden aangerekend bij niet-betaling.
Op eenvoudig verzoek moet je als leverancier eventueel gevraagde extra informatie bezorgen aan je klant: bv. het bewijs van bestelling/levering, of enige andere relevante informatie die de consument bij je zou opvragen.
Eventuele schadevergoeding en interesten worden wettelijk geplafonneerd en moeten voorafgaandelijk opgenomen zijn in een goedgekeurde bestelbon of algemene voorwaarden (zie ook link).
Ook bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in invordering (advocaten, deurwaarders, incassobureaus) moeten strengere regels volgen omtrent o.a. de informatieplicht over de rechten die je als consument hebt tijdens de minnelijke invordering.
Werk je vaak voor particulieren is het belangrijk deze nieuwe regels te volgen en is het aangewezen je algemene voorwaarden, bestelbon en contracten laten na te kijken door een jurist.
Meer tips & tricks ?
Lees meer