Vergeet je UBO-register niet jaarlijks te bevestigen

02/05/24 Bij het niet naleven van de verplichting om het UBO-register van je vennootschap in te vullen, wijzigingen door te geven en het register jaarlijks te bevestigen, legt de administratie steeds vaker sancties op.

Het UBO-register is een online register waar alle “Ultimate Beneficial Owners” of de  “uiteindelijke begunstigden” van een vennootschap of andere juridische entiteit in geregistreerd staan (lees meer). In veel gevallen zijn de Ubo’s de grootste aandeelhouders van jouw vennootschap.

Als bestuurder ben je hoofdelijk aansprakelijk voor het naleven van deze regelgeving.  Bij oprichting van je vennootschap moest je de Ubo’s registreren (procedure) en een bewijsstuk toevoegen (kopie aandelenregister, oprichtingsakte,…). En wanneer er wijzigingen zijn moet je deze binnen de maand aanpassen in het register. Zijn er geen wijzigingen moet je de gegevens jaarlijks bevestigen.

Deze bevestiging doe je door naar het UBO-register van jouw vennootschap te gaan (link) en te controleren of alle gegevens nog correct zijn.  Is alles ok dan bevestig je dit door helemaal onderaan in het formulier op de knop “jaarlijkse bevestiging” te drukken. Jaarlijks wil zeggen dat je de gegevens opnieuw moet bevestigen één jaar na de laatste registratie, wijziging of bevestiging van je UBO-register.

In principe krijg je eerst nog een herinneringsbrief wanneer er problemen zijn met je UBO-register.  Maar als je hierop niet reageert wordt er een boete opgelegd en kan de overheid bv. overgaan tot de schrapping van jouw vennootschap in de Kbo.

Het is dan ook belangrijk dat je dit register bij de oprichting van jouw vennootschap invult, up-to-date houdt en, indien er geen wijzigingen zijn, jaarlijks de gegevens bevestigt.

Meer tips & tricks ?

Lees meer

Als erkend accountantskantoor begeleidt Alteor de start van uw onderneming en zorgen we voor de verdere begeleiding bij de groei van uw activiteiten. 

Kwaliteit en professionaliteit krijgen een centrale plaats binnen onze dienstverlening. 

Op deze Actua pagina houden we je op de hoogte van fiscale topics, interessante weetjes, en nog veel meer.

Welkom bij Alteor !


Andere actua berichten

Vanaf 2026 verstuur je je B2B facturen via Peppol

17/03/25 Vanaf januari 2026 ben je verplicht om je facturen op te maken als een “gestructureerde elektronische facturatie”, een e-invoice.  

Lees meer

De btw-listing over 2024

10/03/25 Btw-plichtige ondernemingen moeten jaarlijks een klantenlisting indienen. Deze lijst bevat de Belgische btw nummers van klanten aan wie jouw btw-plichtige onderneming diensten heeft verstrekt of goederen heeft geleverd voor meer dan 250,00 € (exclusief btw) in het afgelopen kalenderjaar.

Lees meer

Voorafbetalingen vennootschapsbelasting 2025 (aanslagjaar 2026)

04/03/25 Vennootschappen krijgen een belastingverhoging aangerekend als ze onvoldoende of geen voorafbetaling vennootschapsbelasting uitvoeren. Verwacht je over dit boekjaar belastingen verschuldigd te zijn, dan is het belangrijk om voorafbetalingen te voorzien.

Lees meer