Verwerk je beroepskosten in het juiste (boek)jaar

07/01/25 Uw accountant blijft er maar op aandringen om die ontbrekende aankoopfacturen zo snel mogelijk te krijgen. En dat heeft zo zijn redenen.

Overeenkomstig het befaamde artikel 49, de basisregel m.b.t. aftrekbaarheid van kosten, zijn als beroepskosten immers aftrekbaar “de kosten die de belastingplichtige in het belastbaar tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken, of, ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed”.

In deze bepaling zit een “annualiteitsbeginsel” : uw beroepsuitgaven zijn enkel aftrekbaar wanneer deze zijn geboekt in het juiste boekjaar. Een bepaling waar veel zelfstandigen licht over gaan, maar waar fiscaal controleurs gretig gebruik van maken. Een kost die in een verkeerd jaar is verwerkt (te vroeg of te laat) kan immers door de fiscus worden verworpen, enkel en alleen op basis van dit principe.

Bij de laatste hervorming vennootschapsbelasting werd deze regel nog verder verstrengd.  Waar je vroeger niet moest gaan kijken wanneer een kost werd verbruikt (= bv. vooruitbetaalde huur was reeds aftrekbaar in het jaar van betaling) neemt de fiscus nu een veel strenger standpunt in. Aftrekbare kosten mogen enkel maar betrekking hebben op de activiteiten of inkomsten van dat boekjaar. Kosten die betrekking hebben op volgende boekjaren mogen dan pas afgetrokken worden. Zo zal bv. een verhoogde eerste betaling bij de renting van je wagen niet dadelijk in de kosten kunnen worden geboekt, maar moet deze factuur worden gespreid over de looptijd van het contract.

Ook het aanleggen van (fiscale) voorzieningen wordt hierdoor moeilijker. Enkel voorzieningen voor risico’s en kosten die voortvloeien uit op de balansdatum bestaande contractuele, wettelijke of reglementaire verplichtingen kunnen nog fiscaal ingebracht worden.  Een algemene voorziening voor bv. “herstellingen en groot onderhoud” is  dus niet mogelijk.

Je kan dus discussies met je controleur vermijden door alle kosten te laten verwerken in het correcte (boek)jaar. En is het aan te raden om kosten die over een langere periode betrekking hebben, steeds te laten afrekenen overeenkomstig je boekjaar. Indien je bv. voor je autoverzekering een jaarpremie betaalt, is het aangewezen dat deze afrekening gelijk loopt met je boekjaar. Indien je boekjaar gelijk loopt met een kalenderjaar, dan vraag je aan je makelaar om steeds een jaarlijkse afrekening te maken van januari t/m december. Ontvang je facturen die nog slaan over het voorbije boekjaar, contacteer dan asap je accountant zodat deze kosten nog kunnen worden voorzien.

Ter volledigheid, de btw administratie is minder streng. U kan btw aftrek uitvoeren tot het einde van het derde kalenderjaar volgend op het jaar waarin het recht op btw aftrek is ontstaan (en Europese rechtspraak is nog soepeler). Uw btw controleur zal wel nagaan of u uw omzetten tijdig heeft afgerekend (binnen de 15 dagen na het einde van de maand) en deze in de correcte btw aangifte werden opgenomen. De reden dat uw accountant er ook op aandringt dat u ook uw verkoopfacturen tijdig en volledig bezorgt.

Meer tips & tricks ?

Lees meer

Als erkend accountantskantoor begeleidt Alteor de start van uw onderneming en zorgen we voor de verdere begeleiding bij de groei van uw activiteiten. 

Kwaliteit en professionaliteit krijgen een centrale plaats binnen onze dienstverlening. 

Op deze Actua pagina houden we je op de hoogte van fiscale topics, interessante weetjes, en nog veel meer.

Welkom bij Alteor !


Andere actua berichten

Kan je aankopen bij een particulier inbrengen in je vennootschap?

10/11/25 Een vaak gestelde vraag is of je als bedrijfsleider goederen kan aankopen bij een particulier en of deze kost dan aftrekbaar is in je vennootschap.

Lees meer

De symptomen van een burn-out

07/11/25 Zo nu en dan zien we dat een cliënt het een tijdje rustiger moet aandoen omdat hij of zijn wordt geconfronteerd met een burn-out. Als het even niet meer lukt is het belangrijk snel de juiste hulp in te roepen. Hoewel geen fiscaal onderwerp maken we u toch graag even attent op de symptomen van een burn-out. Beter voorkomen dan genezen.

Lees meer

Vanaf januari verstuur je verkoopfacturen verplicht via Peppol

04/11/25 Vanaf januari 2026 ben je verplicht om je facturen op te maken en te versturen als een e-invoice. Ondernemingen die zich niet hebben voorbereid riskeren boetes.

Lees meer