Verwerk je beroepskosten in het juiste (boek)jaar

14/08/19 Uw accountant blijft er vaak op aandringen om die ontbrekende aankoopfacturen zo snel mogelijk te krijgen. En dat heeft zo zijn redenen.

Overeenkomstig het befaamde artikel 49, de basisregel m.b.t. aftrekbaarheid van kosten, zijn als beroepskosten immers aftrekbaar “de kosten die de belastingplichtige in het belastbaar tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken, of, ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed”.

In deze bepaling zit een “annualiteitsbeginsel” : uw beroepsuitgaven zijn enkel aftrekbaar wanneer deze zijn geboekt in het juiste boekjaar. Een bepaling waar veel zelfstandigen licht over gaan, doch fiscaal controleurs gretig gebruik van maken. Een kost die in een verkeerd jaar is verwerkt (te vroeg of te laat) kan immers door de fiscus worden verworpen, enkel en alleen op basis van dit principe.

Bij de laatste hervorming vennootschapsbelasting werd deze regel nog verder verstrengd. Waar je vroeger niet moest gaan kijken wanneer een kost werd verbruikt (= bv. vooruitbetaalde huur was reeds aftrekbaar in het jaar van betaling) zal de fiscus nu een veel strenger standpunt innemen. Aftrekbare kosten mogen enkel maar betrekking hebben op de activiteiten of inkomsten van dat boekjaar. Kosten die betrekking hebben op volgende boekjaren mogen dan pas afgetrokken. Zo zal bv. een verhoogde eerste betaling bij de renting van je wagen niet meer dadelijk in de kosten kunnen worden geboekt, maar moet deze factuur worden gespreid over de looptijd van het contract.

Ook het aanleggen van (fiscale) voorzieningen wordt hierdoor moeilijker. Enkel voorzieningen voor risico’s en kosten die voortvloeien uit op de balansdatum bestaande contractuele, wettelijke of reglementaire verplichtingen kunnen nog fiscaal ingebracht. De klassieke algemene voorziening voor “herstellingen en groot onderhoud” is bv. niet meer mogelijk.

Je kan dus discussies met je controleur vermijden door alle kosten te laten verwerken in het correcte (boek)jaar. En is het te raden om kosten die over een langere periode betrekking hebben, steeds laten af te rekenen overeenkomstig je boekjaar. Indien je bv. voor je autoverzekering een jaarpremie betaalt, is het aangewezen dat deze afrekening gelijk loopt met je boekjaar. Indien je boekjaar gelijk loopt met een kalenderjaar, dan vraag je aan je makelaar om steeds een jaarlijkse afrekening te maken van januari t/m december. Ontvang je nog facturen die nog slaan over het voorbije boekjaar, contacteer dan asap je boekhouder zodat deze kosten nog kunnen worden voorzien.

Ter volledigheid, de btw administratie is minder streng. U kan btw aftrek uitvoeren tot het einde van het derde kalenderjaar volgend op het jaar waarin het recht op btw aftrek is ontstaan (en Europese rechtspraak is nog soepeler). Uw btw controleur zal wel nagaan of u uw omzetten tijdig heeft afgerekend (binnen de 15 dagen na het einde van de maand) en deze in de correcte btw aangifte werden opgenomen. De reden dat uw accountant er ook op aandringt dat u uw verkopen tijdig en volledig bezorgt.

Meer tips & tricks ? Lees meer

Deel dit bericht op:


Andere actua berichten

Aftrekbaarheid receptiekosten bij een publicitair event

30/07/19 Volgens de letter van de wet zijn beroepsmatig gedane receptiekosten slechts voor 50% aftrekbaar. Er bestaat sinds lange tijd discussie over de vraag of die aftrekbeperking ook geldt als de receptiekosten worden gemaakt in het kader van een publicitair evenement. Behouden deze kosten de aard van receptiekosten, ook als ze een publicitair doel hebben? Of vallen ze onder een 100% fiscale aftrekbaarheid vanwege het publicitair karakter?

Lees meer

Aangekondigde controleacties door de fiscus

08/07/19 Net als de voorbije jaren publiceert de fiscus een aantal controleacties die gepland of lopende zijn. Daarmee willen ze er u “via een constructieve samenwerking toe aanzetten om uw fiscale verplichtingen correct na te komen”. Belastingplichtigen hebben hierdoor een betere inschatting of er door de belastingdienst mogelijks een vraag om inlichtingen zal worden verstuurd of er een fiscale controle zal worden uitgevoerd in hun dossier.

Lees meer

Dubbele beperking bij uitkering dividenden in het nieuwe wetboek

27/06/19 Door de afschaffing van de term kapitaal komen er (ter bescherming van de schuldeisers) nieuwe regels voor het uitkeren van dividenden. Een winstuitkering kan nog enkel als de solvabiliteit en liquiditeitspositie van de vennootschap dat toelaten. Je kan dus nog maar enkel een dividend uitkeren wanneer het eigen vermogen hierdoor niet negatief komt en alle opeisbare schulden van de komende twaalf maanden kunnen worden betaald.

Lees meer