Verwerk je beroepskosten in het juiste (boek)jaar

20/08/19 Uw accountant blijft er vaak op aandringen om die ontbrekende aankoopfacturen zo snel mogelijk te krijgen. En dat heeft zo zijn redenen.

Overeenkomstig het befaamde artikel 49, de basisregel m.b.t. aftrekbaarheid van kosten, zijn als beroepskosten immers aftrekbaar “de kosten die de belastingplichtige in het belastbaar tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken, of, ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed”.

In deze bepaling zit een “annualiteitsbeginsel” : uw beroepsuitgaven zijn enkel aftrekbaar wanneer deze zijn geboekt in het juiste boekjaar. Een bepaling waar veel zelfstandigen licht over gaan, maar waar fiscaal controleurs gretig gebruik van maken. Een kost die in een verkeerd jaar is verwerkt (te vroeg of te laat) kan immers door de fiscus worden verworpen, enkel en alleen op basis van dit principe.

Bij de laatste hervorming vennootschapsbelasting werd deze regel nog verder verstrengd. Waar je vroeger niet moest gaan kijken wanneer een kost werd verbruikt (= bv. vooruitbetaalde huur was reeds aftrekbaar in het jaar van betaling) zal de fiscus nu een veel strenger standpunt innemen. Aftrekbare kosten mogen enkel maar betrekking hebben op de activiteiten of inkomsten van dat boekjaar. Kosten die betrekking hebben op volgende boekjaren mogen dan pas afgetrokken worden. Zo zal bv. een verhoogde eerste betaling bij de renting van je wagen niet meer dadelijk in de kosten kunnen worden geboekt, maar moet deze factuur worden gespreid over de looptijd van het contract.

Ook het aanleggen van (fiscale) voorzieningen wordt hierdoor moeilijker. Enkel voorzieningen voor risico’s en kosten die voortvloeien uit op de balansdatum bestaande contractuele, wettelijke of reglementaire verplichtingen kunnen nog fiscaal ingebracht worden. De klassieke algemene voorziening voor “herstellingen en groot onderhoud” is bv. niet meer mogelijk.

Je kan dus discussies met je controleur vermijden door alle kosten te laten verwerken in het correcte (boek)jaar. En is het aan te raden om kosten die over een langere periode betrekking hebben, steeds te laten afrekenen overeenkomstig je boekjaar. Indien je bv. voor je autoverzekering een jaarpremie betaalt, is het aangewezen dat deze afrekening gelijk loopt met je boekjaar. Indien je boekjaar gelijk loopt met een kalenderjaar, dan vraag je aan je makelaar om steeds een jaarlijkse afrekening te maken van januari t/m december. Ontvang je nog facturen die nog slaan over het voorbije boekjaar, contacteer dan asap je boekhouder zodat deze kosten nog kunnen worden voorzien.

Ter volledigheid, de btw administratie is minder streng. U kan btw aftrek uitvoeren tot het einde van het derde kalenderjaar volgend op het jaar waarin het recht op btw aftrek is ontstaan (en Europese rechtspraak is nog soepeler). Uw btw controleur zal wel nagaan of u uw omzetten tijdig heeft afgerekend (binnen de 15 dagen na het einde van de maand) en deze in de correcte btw aangifte werden opgenomen. De reden dat uw accountant er ook op aandringt dat u uw verkopen tijdig en volledig bezorgt.

Meer tips & tricks ? Lees meer

 

Deel dit bericht op:


Andere actua berichten

Kilometervergoeding vanaf 01/07/2020

30/06/20 Federale ambtenaren krijgen vanaf 1 juli 2020 een vergoeding van 0,3542 euro per kilometer wanneer ze hun eigen wagen gebruiken bij dienstverplaatsingen. Tot 30 juni 2020 ontvingen ze daarvoor nog 0,3653 euro per kilometer. De kilometervergoeding die de fiscus aanvaardt in uw dossier is gebaseerd op dit bedrag en daalt dus ook naar 0,3542 euro. De kilometervergoeding wordt jaarlijks op 1 juli geïndexeerd. Het bedrag van 0,3542 euro geldt dus van 1 juli 2020 tot 30 juni 2021.

Lees meer

Coronacrisis : vervroegde verliesaftrek

22/06/20 Vennootschappen die verwachten in 2020 verlies te maken kunnen dit verlies reeds in mindering brengen van hun winst over 2019. De bedoeling is dat getroffen ondernemingen hierdoor hun liquiditeitspositie kunnen versterken.

Lees meer

Coronacrisis : betalingsuitstel sociale bijdragen zelfstandigen verlengd

19/06/20 Ondervind je cashflow problemen door de huidige crisis dan kon je voor de eerste twee kwartalen van 2020 een betalingsuitstel vragen aan je sociaal verzekeringsfonds voor je te betalen kwartaal bijdragen als zelfstandige.  Deze maatregel wordt nu uitgebreid en verlengd.

Lees meer