Verwerk je beroepskosten in het juiste (boek)jaar

15/12/22 Uw accountant blijft er op aandringen om die ontbrekende aankoopfacturen zo snel mogelijk te krijgen. En dat heeft zo zijn redenen.

Overeenkomstig het befaamde artikel 49, de basisregel m.b.t. aftrekbaarheid van kosten, zijn als beroepskosten immers aftrekbaar “de kosten die de belastingplichtige in het belastbaar tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken, of, ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed”.

In deze bepaling zit een “annualiteitsbeginsel” : uw beroepsuitgaven zijn enkel aftrekbaar wanneer deze zijn geboekt in het juiste boekjaar. Een bepaling waar veel zelfstandigen licht over gaan, maar waar fiscaal controleurs gretig gebruik van maken. Een kost die in een verkeerd jaar is verwerkt (te vroeg of te laat) kan immers door de fiscus worden verworpen, enkel en alleen op basis van dit principe.

Bij de laatste hervorming vennootschapsbelasting werd deze regel nog verder verstrengd.  Waar je vroeger niet moest gaan kijken wanneer een kost werd verbruikt (= bv. vooruitbetaalde huur was reeds aftrekbaar in het jaar van betaling) zal de fiscus nu een veel strenger standpunt innemen. Aftrekbare kosten mogen enkel maar betrekking hebben op de activiteiten of inkomsten van dat boekjaar. Kosten die betrekking hebben op volgende boekjaren mogen dan pas afgetrokken worden. Zo zal bv. een verhoogde eerste betaling bij de renting van je wagen niet dadelijk in de kosten kunnen worden geboekt, maar moet deze factuur worden gespreid over de looptijd van het contract.

Ook het aanleggen van (fiscale) voorzieningen wordt hierdoor moeilijker. Enkel voorzieningen voor risico’s en kosten die voortvloeien uit op de balansdatum bestaande contractuele, wettelijke of reglementaire verplichtingen kunnen nog fiscaal ingebracht worden.  Een algemene voorziening voor bv. “herstellingen en groot onderhoud” is  dus niet mogelijk.

Je kan dus discussies met je controleur vermijden door alle kosten te laten verwerken in het correcte (boek)jaar. En is het aan te raden om kosten die over een langere periode betrekking hebben, steeds te laten afrekenen overeenkomstig je boekjaar. Indien je bv. voor je autoverzekering een jaarpremie betaalt, is het aangewezen dat deze afrekening gelijk loopt met je boekjaar. Indien je boekjaar gelijk loopt met een kalenderjaar, dan vraag je aan je makelaar om steeds een jaarlijkse afrekening te maken van januari t/m december. Ontvang je facturen die nog slaan over het voorbije boekjaar, contacteer dan asap je accountant zodat deze kosten nog kunnen worden voorzien.

Ter volledigheid, de btw administratie is minder streng. U kan btw aftrek uitvoeren tot het einde van het derde kalenderjaar volgend op het jaar waarin het recht op btw aftrek is ontstaan (en Europese rechtspraak is nog soepeler). Uw btw controleur zal wel nagaan of u uw omzetten tijdig heeft afgerekend (binnen de 15 dagen na het einde van de maand) en deze in de correcte btw aangifte werden opgenomen. De reden dat uw accountant er ook op aandringt dat u ook uw verkoopfacturen tijdig en volledig bezorgt.

Meer tips & tricks ?

Lees meer

Als erkend accountantskantoor begeleidt Alteor de start van uw onderneming en zorgen we voor de verdere begeleiding bij de groei van uw activiteiten. 

Kwaliteit en professionaliteit krijgen een centrale plaats binnen onze dienstverlening. 

Op deze Actua pagina houden we je op de hoogte van fiscale topics, interessante weetjes, en nog veel meer.

Welkom bij Alteor !


Andere actua berichten

Voorafbetalingen vennootschapsbelasting 2024 (aanslagjaar 2025)

26/02/24 Vennootschappen krijgen een belastingverhoging aangerekend als ze onvoldoende of geen voorafbetaling vennootschapsbelasting uitvoeren. Verwacht je over dit boekjaar belastingen verschuldigd te zijn, dan is het belangrijk om voorafbetalingen te voorzien.

Lees meer

Vergeet je “algemene voorwaarden” niet

16/02/24 Hoewel het gebruik van “algemene voorwaarden” vanuit juridisch standpunt niet verplicht is, raden we aan hier gebruik van te maken.  Het vermelden van "algemene voorwaarden" heeft immers tal van voordelen.

Lees meer

Vanaf 2026 is elektronisch factureren verplicht

01/02/24 Vanaf januari 2026 ben je verplicht om je facturatie naar andere ondernemingen te doen via een “gestructureerde elektronische facturatie”, een e-invoice.  

Lees meer