Voorafbetalingen vennootschapsbelasting 2021 (aanslagjaar 2022)

02/03/21 Vennootschappen krijgen een belastingverhoging aangerekend als ze onvoldoende of geen voorafbetaling vennootschapsbelasting uitvoeren. Verwacht je dit boekjaar belastingen verschuldigd te zijn over je winst, dan is het aangewezen voorafbetalingen vennootschapsbelasting te voorzien.

Door tijdige en voldoende voorafbetalingen te doen, vermijdt uw vennootschap immers deze belastingvermeerdering van 6,75%. Deze belastingverhoging wordt namelijk verminderd met het totale bedrag van de voordelen verbonden aan de uitgevoerde voorafbetalingen :

  • bedrag van de 1ste voorafbetaling (voor 12 april 2021*) x 9,00%
  • bedrag van de 2de voorafbetaling (voor 12 juli 2021*) x 7,50%
  • bedrag van de 3de voorafbetaling (voor 11 oktober 2021*) x 6,00%
  • bedrag van de 4de voorafbetaling (voor 20 december 2021*) x 4,50%

( * vervaldagen indien uw boekjaar gelijk loopt met een kalenderjaar, volgt uw boekjaar niet het kalenderjaar, contacteer uw accountant voor meer info )

Het gemiddelde van deze percentages komt overeen met het tarief van de vermeerdering (6,75%).  Door elk kwartaal één vierde van de verschuldigde belastingdruk vooraf te betalen, neutraliseer je bijgevolg de verhoging volledig.  We adviseren om, in de mate dat uw cashflow dit toestaat, vooral in het begin van het jaar extra te betalen.  Op die manier kan immers volledig worden geoptimaliseerd, zonder het volledig bedrag aan geraamde vennootschapsbelasting vooraf te betalen.

Voorbeeld : geraamde belastingdruk bedraagt 10.000,00 €. Bij gebrek aan voorafbetalingen wordt de verschuldigde vennootschapsbelasting bij de opmaak van het aanslagbiljet verhoogd met 6,75% tot 10.675,00 €.  Door tegen 12 april bv. 5.000,00 € te storten (5.000,00 x 9,00% = 450,00 € voordeel) en tegen 12 juli 3.000,00 € (3.000,00 x 7,50% = 225,00 € voordeel) wordt de volledige verhoging van 675,00 € geneutraliseerd door de voordelen (450,00 € + 225,00 €) verbonden aan de uitgevoerde voorafbetalingen. Deze optimalisatie kan je ook bereiken door voor 12 april 75% van de geraamde belastingdruk te storten, of door elk kwartaal 25% van de geraamde belastingdruk te storten. 

Het eventueel overschot van de voorafbetalingen dat niet op de belasting kan aangerekend worden, zal na ontvangst van het aanslagbiljet, worden terugbetaald. Opgelet, u kan door teveel te betalen geen belastingvermindering krijgen. Vennootschappen kunnen immers enkel een vermeerdering voorkomen door aan voorafbetalingen te doen.

Aangezien er steeds een paar werkdagen kunnen verlopen tussen uw betalingsopdracht en de effectieve ontvangst van deze betaling door de fiscus, wacht u beter niet tot de laatste dag om uw betaling te verrichten. Betalingen die na vervaldag toekomen worden immers automatisch naar het volgende kwartaal doorgeschoven (met een lager voordeel tot gevolg).

Betaalinstructies voorafbetalingen :

  • betaal bij voorkeur via een bankrekening die op naam van uw vennootschap is geopend;
  • betaal op rekening: BE61 6792 0022 9117 (BIC: PCHQ BEBB) van de Dienst Voorafbetalingen Vennootschappen;
  • vermeld in de zone “Naam en adres van de begunstigde” : Inningscentrum - Dienst Voorafbetalingen, Koning Albert II laan 33 bus 42 te 1030 Schaarbeek;
  • gebruik als mededeling bij voorkeur de gestructureerde mededeling berekend op basis van uw ondernemingsnummer (link);

De meeste bedrijven ontvangen elk kwartaal een brief van de Fod Financien met deze betalingsinstructies.

Of gebruik de toepassing op de myminfin pagina van je vennootschap om je betaling uit voeren (opgelet, de bedragen die je hier online kan storten zijn wel beperkt tot de limiet van je kaart of betalingsapp).

Vrijstelling starters : kmo ondernemingen (= kleine vennootschappen volgens de voorwaarden van WVV) zijn niet verplicht om voorafbetalingen te doen voor de eerste drie boekjaren vanaf hun oprichting. Bij deze vennootschappen wordt er immers nog geen verhoging toegepast.

Als belastingplichtige kan je de toestand van de uitgevoerde voorafbetalingen consulteren via de site van myminfin. Het jaarlijks papieren rekeninguittreksel met de uitgevoerde stortingen zal dus niet meer worden toegezonden. Wijzigingen in de uitgevoerde stortingen (bv. terugvragen van een teveel betaald bedrag) kunnen, via diezelfde site, worden aangevraagd uiterlijk op de laatste dag van de derde maand volgend op het belastbaar tijdperk. Bij boekjaren per kalenderjaar dus tot 31 maart van het volgend kalenderjaar.

Nog meer tips & tricks ?

Lees meer

Als erkend accountantskantoor begeleidt Alteor de start van uw onderneming en zorgen we voor de verdere begeleiding bij de groei van uw activiteiten. 

Kwaliteit en professionaliteit krijgen een centrale plaats binnen onze dienstverlening. 

Op deze Actua pagina houden we je op de hoogte van fiscale topics, interessante weetjes, en nog veel meer.

Welkom bij Alteor !


Andere actua berichten

Uitstel voor het indienen van je aangifte personenbelasting door je accountant

15/10/21 Was je aangifte personenbelasting nog niet ingediend, dan krijgt je accountant hiervoor, naar aanleiding van de hoge werkdruk en samenvallende deadlines, extra uitstel.

Lees meer

Het einde van auteursrechten?

23/09/21 Steeds meer ondernemers passen het systeem van auteursrechten toe. Minister van Financiën Vincent Van Peteghem wil eventueel misbruik aanpakken.

Lees meer

Hoe wordt het crisis-overbruggingsrecht belast?

10/09/21 De federale en de Vlaamse regering troffen tijdens de Coronapandemie verschillende maatregelen om het bedrijfsleven te ondersteunen. Eén daarvan was het Covid-19 crisis-overbruggingsrecht.

Lees meer