Tarief 2025 voor het thuisladen van je elektrische bedrijfswagen
25/03/25 Als je als bedrijfsleider je elektrische bedrijfswagen thuis oplaadt mag je vennootschap je deze privé voorgeschoten kosten terugbetalen. Vanaf 2025 bepaalt de fiscus hiervoor per kwartaal een tarief.
Als bedrijfsleider mag je de privé gemaakte kosten voor het thuisladen van je elektrische bedrijfswagen terugbetalen. In principe betaal je steeds de werkelijk gemaakte kosten terug. Maar in een wereld met variabele tarieven, zonnepanelen, het capaciteitstarief, dag- & nachtmeters,.. is dat in de praktijk niet altijd even evident. Daarom staat de fiscus vanaf 2025 toe dat je hiervoor gebruik kan maken van een forfaitaire vergoeding per kWh, berekend op basis van de boordtabel van de energieregulator CREG. Elk kwartaal geldt er een maximumbedrag per kWh :
Voor het 2025 zijn dit de reeds gepubliceerde maximale grensbedragen (volgens de woonplaats van de bestuurder) :
• Vlaams Gewest:
Q1 28,22 cent/kWh
Q2 31,94 cent/kWh
• Brussels Hoofdstedelijk Gewest:
Q1 32,94 cent/kWh
Q2 35,84 cent/kWh
• Waals Gewest:
Q1 32,56 cent/kWh
Q2 36,16 cent/kWh
Om discussie te vermijden blijft het belangrijk gebruik te maken van een registratie systeem dat toelaat om het werkelijk elektriciteitsverbruik van het thuisladen te registreren. Dat kan ook een applicatie zijn die de informatie en locatie van alle verschillende laadbeurten registreert.
Op die manier zal de terugbetaling geen aanleiding geven tot een bijkomend Voordeel Alle Aard, ongeacht het type verplaatsing (beroepsmatig, woon-werk of privé) dat via deze terugbetaling wordt vergoed. Vroeger kon het terugbetalen van oplaadsessies van woon-werkverkeer of privéverplaatsingen in principe immers wel resulteren in een bijkomend voordeel alle aard.
Let erop om deze vergoeding niet zomaar rechtstreeks terug te betalen vanuit je vennootschap, maar te laten lopen via je loonbrief (lees meer).
Meer tips & tricks ?
Lees meer